פרשת וארא -להתעורר בזמן!

בפרשה אנו רואים שפרעה קיבל 10 מכות. ולא מובן מדוע המשיך להקשות את ליבו? מה הוא לא חושב שהוא יקבל שוב פעם מכות? הוא רואה שכל מצריים נחרבת, וכולם סובלים. אז מה הוא ממשיך להכביד את ליבו? אדם מקבל איתותים מהקב"ה, שלא נהיה כמו פרעה. שנדע להתעורר בזמן.

פרשת וארא -להתעורר בזמן!

בפרשת השבוע אנו רואים שכל פעם שהקב''ה מביא מכה על פרעה הוא משתכנע, ואומר רק תסיר מעלי את המכה ואני יסכים. ואז שוב פעם הוא מכביד את ליבו ולא משלח את בני ישראל. וכן חוזר על אותו דבר כל הזמן עד שהוא מקבל את כל העשר מכות .
ואנחנו כל הזמן שואלים את עצמינו, מה הוא לא חושב שהוא יקבל שוב פעם מכות? מה הוא ממשיך למרוד, ולהתעקש על כך. הוא רואה שכל מצריים נחרבת, הוא רואה שכולם מתים וסובלים כל הזמן. אז מה הוא ממשיך להכביד את ליבו? למה לא הסכים אחרי שתי מכות לשחרר את בני ישראל?

אלא אומרים בעלי המוסר – שכל אדם יש לו פרעה בתוכו, יש יצר הרע שנקרא פרעה, שהוא מפתה את האדם לעשות כל מיני דברים. ומכשיל אותו בעבירות כל הזמן. ואדם מקבל מכות, ואיתותים מהקב''ה ואינו שת את ליבו בכלל. הוא ממשיך לקבל שוב פעם מכות. רואה שלא הולך בפרנסה, קשיים בבית, נסיונות מבית ומחוץ. ולא מבין מה קורה. ועדיין ממשיך בשלו.

מה אתה לא רואה מה קורה סביבך? למה אתה לא מתעורר? הקב''ה שולח לך סימנים ואיתותים שתתעורר, ואתה עדיין יושן?? ממשיך לסבול? אתה יודע בתוכך את האמת, כל אחד יודע מה הקב''ה רוצה ממנו. מה הדרך הישר שצריך ללכת בה. וההוכחה היא שבזמן שאדם חולה או יש לו צרה מסוימת הוא מסכים לקבל על עצמו קבלות, לשפר את המעשים שלו. יותר להתפלל, להתחזק במשהו. כי הוא מבין שזה הדבר הכי טוב שהוא צריך לעשות. ולאחר שעוברת לו אותה צרה , הוא שוב נופל לאותו בור שהיה לפני כן. שוב חוזר על אותם טעויות שעשה. ולמה?? מה אתה שוב רוצה לקבל מכות?

אלא צריך לדעת שהקדוש ברוך הוא מנחית מכה על האדם כדי לאותת לו שמשהו צריך להשתנות. לאחר מכן הוא מסיר מעלינו את המכה כדי שנקבל מרווח נשימה כדי להתחיל לפעול למען אותו שינוי. כך האדם יכול להתקדם בחיים, כי אותם מצבים דוחפים אותנו לשנות תפיסה ולפעול כדי להתקדם. ללא אותם מצבים אנו עלולים להיות תקועים בתוך שקר במשך כל חיינו מבלי לדעת מזה.

אבל אם אדם בוחר להתעלם מהאיתותים ולשכוח מכל התובנות שקיבל בזמן הנפילה שהייתה לו, הוא עלול למצוא את עצמו בצרה נוספת לאחר מכן. בדיוק כמו פרעה שסירב לקיים את הבטחתו וכך קיבל מכה אחרי מכה, עד שקיבל 10 מכות מכאיבות במיוחד והפסיד מכל הכיוונים. זה לא משתלם להתעלם מאיתותים שאנו מקבלים,בדיוק כמו שלא ישתלם לנו להתעלם מנורות אזהרה שונות שנדלקות ברכב או להתעלם ממכתבי אזהרה מהרשויות השונות. תארו לכם שאם פרעה היה מקיים את מה שהוא עצמו הבטיח כבר בפעם הראשונה, הוא היה חוסך לעצמו ולכל מצרים סבל ונזק עצומים.

התורה לא סתם מספרת לנו סיפורים, התורה היא תורת חיים. באה ללמד אותנו לקח לחיים שלנו. אל תהיה כמו פרעה! תראה מה בסוף קרה לו. הוא הגיע למסקנה- ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים. אז למה לסבול כ''כ עד עכשיו, הרי כבר מלכתחילה יכל להגיע לאותה מסקנא. אלא זה היצר הרע שמסמא אותנו, עזוב זה בסדר תמשיך לעשות שטויות, תמשיך בשלך, אל תשים לב למה שקורה לך. זה הכל במקרה, הכל יהיה בסדר. וה' ממשיך לשלוח מסרים, ואיתותים. עד שלפעמים ה' צריך לדבר איתנו קשה. וח''ו לדבר איתנו בצורה גלויה וברורה. עד שנעשה תשובה. הוא מאריך אפו ומחכה לנו שנשוב, שנתעורר. רק לפעמים זורק עלינו דברים כדי שנסתכל למעלה.

כמו שמספרים משל למה הדבר דומה, לאדם שהיה על ראש הגג, ונתקע שם ולא הצליח להכנס פנימה לבניין בחזרה, כי הדלת ננעלה עליו. ניסה לצעוק לאנשים העוברים ושבים ברחוב, אבל אף אחד לא שמע אותו. מנסה שוב, ושום תגובה. ניסה לזרוק דולרים למטה, אולי אנשים ישימו לב אליו. אבל כולם ממשיכים בשלהם, הרימו את הדולרים והמשיכו הלאה. הוא לא ידע מה לעשות. עד שלאחר כמה זמן, ראה לפתע איזה כמה לבנים על הגג. החליט לזרוק אותם למטה, ואז לפתע הוא רואה שאנשים התחילו להתסכל עליו, ולהזעיק בשבילו עזרה.
כך אותו דבר, הקב''ה זורק לנו כל מיני דברים טובים, פרנסה, בריאות ילדים, הכל. ואנחנו לא מרימים עיניים לראות מי נותן לנו את כל זה. פשוט לוקחים הכל כמובן מאליו וממשיכים הלאה. עד שהקב''ה צריך לזרוק עלינו אבנים כדי שנסתכל עליו. כדי לעורר אותנו.
אם אנחנו נתעורר בזמן, ונשים לב לכל הסימנים והאיתותים שהקב''ה שולח לנו, אז נוכל לחסוך מעצמינו הרבה צער וייסורים אחרים שלא יבואו עלינו.
ה' יזכינו!