פרשת לך לך -לא לברוח מנסיונות

פרשת לך לך -לא לברוח מניסיונות

הפרשה מספרת על אברהם אבינו שהקב״ה אומר לו לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך.. אל הארץ אשר אראיך.. וה׳ מבטיח לו שירבה את שמו וייתן לו פריסה וילדים והכל.

ואז כשיגיע לארץ ישראל מייד נהיה רעב בארץ, והוא צריך לרדת מצרימה.

מדוע ה׳ עשה זאת? אומר רש״י : כי רצה לבדוק אם יהרהר אחריו. אחרי שאמר לו שייתן לו הכל. ופתאום אין כלום.

וכשהגיע למצריים התורה אומרת: ויהי כבא אברם מצרימה. איפה שרה הייתה? רש״י מביא את המרש שאומר : שהוא הטמין אותה בתיבה. כי פחד שמא יקחו אותה ויהרגו אותו.

וכשבא לעבור את הגבול אמרו לו לפתוח את התיבה: ואז ראו אור גדול שיוצא ממנה ומצאו את שרה בפנים. ומייד לקחו אותה לפרעה.

מה קרה פה בדיוק?

אברהם אבינו היה הראשון שהאמין בה׳ והפיץ אץ אמונתו בכל מקום בעולם . וה רצה לנסות אותו ב10 נסיונות לראות עד כמה האמונה שלו חזקה.

ואחד הניסיונות היה הירידה למצריים.

אבל אברהם אבינו רצה לברוח מהנסיון, לא רצה להכנס לזה. הרי אנשים אומרים: אם זה היה קורה לי הייתי בוטח בה שלא יקרה לאשתי כלום.

מדוע אברהם אמר לה אמרי נא אחותי את, וכן׳ למה לשקר? למה להחביא אותה? וכי זה יעזור לך?

הוא ניסה לברוח מהנסיון מאשר להתמודד איתו.

ובא הקבה והראה לו : זה לא יעזור לך, אם הבאתי לך נסיון זה כדי שמתמודד איתו, שתראה לי שאתה עומד בו. שהרי ה׳ לא מביא נסיון על האדם שלא יכול לעמוד בו.

וזה מה שאומר הרמבן ; החריצות שקר והגזירה אמת, אפילו שאדם צריך לעשות השתדלות בעיניינים גשמיים, אבל לא לסמוך על החריצות שלו שבגללה באה לו ההצלחה. כי מה שנגזר שיהיה לאדם זה מה שיהיה לו , לא משנה מה יעשה.

לכן אדם שיש לו בעיות בפרנסה , במקום להתחזק באמונה ותפילה לבורא עולם, הוא מתחיל לקחת הלוואות. כאילו, ה׳ אני מסתדר בלעדיך.

או בעיות בבריאות הוא לוקח את הרופא הכי מומחה. בודאי שצריך לעשות השתדלות ולמצוא דרכים להתפרנס. וכל אחד לפי דרגת האמונה והביטחון שלו. יש צדיקים שלא הלכו לרופאים ולא לקחו הלוואות מימיהם.

אבל העניין הוא שלומדים מהפרשה אל תנסה לברוח מהניסיונות. לא משנה איפה תהיה, באיזה מדינה ובאיזה מקום עבודה. כל מקום יש נסיונות חדשים ואחרים. וצריכים לדעת להתמודד איתם. ולהתחזק מהם.

נסיון מלשון : נס להתנוסס. להתעלות .

ואם נדע לראות מה ה׳ יתברך רוצה מאיתנו בנסיון הזה ומחר את עצמינו באמונה וביטחון. ה׳ ירים אותנו מעלה מעלה. אמן ואמן!