ערוץ הוידאו

כללי

פרשת תצוה-היופי הייחודי של כל אחד

לכאורה מדוע היה צריך לחלק את שמות השבטים על שתי אבנים? למה לא יכלו לכתוב את כל השמות על אבן אחת?
מדוע על החושן היו כתובים כל שם על אבן אחת בנפרד? הרי כבר נכתבו על אבני השוהם?
ועוד ; מדוע היה צריך שיהיו משובצות במסגרת כל אחת בנפרד על החושן?

פרשת תצווה: היופי הייחודי של כל אחד!

שישה משמותם על האבן האחת ואת שמות השישה הנותרים על האבן השנית ..כתולדותם.

לכאורה מדוע היה צריך לחלק את שמות השבטים על שתי אבנים? למה לא יכלו לכתוב את כל השמות על אבן אחת?

מדוע על החושן היו כתובים כל שם על אבן אחת בנפרד? הרי כבר נכתבו על אבני השוהם?

ועוד ; מדוע היה צריך שיהיו משובצות במסגרת כל אחת בנפרד על החושן?

אלא אומר המלבי״ם באבני המילואים שהיו על כתפות האפוד של הכהן גדול, למרות שששה משמותם של השבטים היו כתובים באבן שבצד ימין וששה הנותרים על האבן בצד השמאלי, ובפשטות שמות השבטים הפונים לימין הם במעלה יותר מהפונים לשמאל, בכל זאת הם מתאחדים על כתפות אפוד אחד שמחברם, ועל ידי שאהרן לבוש באפוד אחד זה יהיה לפני ה' לזיכרון, להזכיר להקב"ה שכל שמות השבטים מאוחדים לייחד את שמו הקדוש של בורא עולם ביחוד שלם, שה' אחד וישראל גוי אחד בארץ.

וכל אחד היה משובץ במסגרת נפרדת כי לכל אחד יש יחודיות משל עצמו, אבל אין אחד יותר מהשני.. אלא כולם מחוברים יחד על כתפות האפוד.. להראות שה׳ אוהב את הייחודיות והתכונות השונות של כל אחד, כל אחד בדרך שלו מתחבר לקב״ה .

ויותר מזה, גם אם יש מחלוקות או דיעות שומות בהלכה, זה עדיין על אותו בגד ואותו חושן האפוד..

אותה תורה אחת לכולם.. שמאחדת את כולם עם בורא עולם.

ולכן אפילו שלמעלה בכתפות הם היו מחולקים ל2 אבנים, כ2 דעות, אבל כשהם למטה על הלב בחושן הם ממש מחולקים כל אחד בנפרד כי שם היה 12 אבנים, וכביכול כל שבט בנפרד, עם מכנה משותף של כמה ביחד לפי השורות, אבל בכל זאת מסגרת הזהב מחברת ביניהם, ומכולם יוצא דבר השם באורים ותומים, שכשהיה הכהן שואל היה מקבל תשובה באותיות מאירות, באותיות של שמות השבטים.

ולמרות שגם למעלה בשתי האבנים היו שמות כל השבטים בכל זאת בורא עולם רצה שדבר ה' יצא דווקא מתוך הייחודיות שיש מסגרת נפרדת לכל שבט ובכל זאת מתוך כולם יצא דבר מאוחד – דבר ה' יתברך שמו "אורים ותומים" שמגלים את דבר ה' לעם ישראל, שלמרות החלוקה ל 12 עדיין הם עם ישראל מאוחד במסגרת אחת, שכולם באמת מתכוונים להתקרב לאבא ולעשות את רצונו בשלמות, וגם בימינו למרות כל המחלוקות והדעות החלוקות.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=2084

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!