ערוץ הוידאו

מועדי ישראל

יום כיפור – האם צריך לפחד או לשמוח?

חז״ל אומרים: לא היו ימים טובים לישראל כמו יום כיפור, ומדוע? יום מחילת עוונות!
הרבה אני שם באים ליום כיפור בהרגשה של פחד. איך אפשר לבא בהרגשה של שמחה! אמר פעם אחד הגדולים שאם היה לנו יום כיפור פעם ב70 שנה היינו צריכים לרקוד!

יום כיפור - האם צריך לפחד או לשמוח?

זה מעניין. אנשים רבים מפחדים מיום כיפור. אבל השאלה היא, מה כל כך מפחיד אותם? הצום? להיות בבית הכנסת כל היום או גזר הדין שנפסק
בראש השנה ואמור להיחתם ביום זה?

רגע, הגמרא (מסכת תענית) אומרת לנו שאין לעם ישראל ימים שמחים כמו ט"ו באב ויום כיפור. טוב, כולם יודעים שט"ו באב הוא יום מיוחד לחתונות ושידוכים, יום שקרו בו דברים נפלאים ועצומים בהיסטוריה של עם ישראל. אבל מה כל כך נפלא ביום כיפור? למה אנשים מפחדים עד אימה מהיום הזה?

תארו לכם שיש לכם חוב בבנק על סך 3 מיליון שקלים. מנהל הבנק מתקשר אליכם ואומר לכם להגיע אליו למשרד ומציע לכם עסקה: אם תביעו חרטה אמיתית וכנה, מכל הלב, במשך 24 שעות, הוא מוכן למחוק את כל החוב הזה!!! מי לא יהפוך יום כזה לחג?!? תוך 24 שעות אתם לא חייבים אגורה! בזה הרגע קיבלתם חנינה כלכלית. לא עוד חובות!

יום כיפור הוא "יום כפרה", יום של סליחה ומחילה רוחנית, וזאת בתנאי שאדם עושה תשובה אמיתית וכנה. לא עוד חובות רוחניים! לא פלא שהגמרא אומרת לנו שזה היום הכי טוב בשנה שלנו.

ותשובה, היא דבר תמיד יעיל ומועיל! לא משנה באיזה מצב רוחני אתה נמצא ואילו עבירות עשית ח"ו.

ואם זה כך, למה לחכות עד ליום כיפור וליהנות מכפרה רוחנית ושמחה עצומה? כל יום הוא חג כזה. כן, עם התבוננות אמיתית, עם מאמצים כנים לשפוט את עצמנו נוכל להתנקות מכל החטאים, להיות חופשיים מסבל, צער וייסורים.

כאשר אדם עושה תשובה יומית – כל יום יתבונן מה עשה כראוי ומה עליו לתקן. ביום כיפור הוא יעמוד לפני השם יתברך נקי מחטאים ועבירות. את יום הדין הזה הוא יעבור כשחיוך על פניו, מכיוון שלא חיכה עד לרגע האחרון לעשות תשובה. כי איך אפשר להיזכר בכלל בכל מחשבה, דיבור או מעשה לא ראויים של שנה שלמה? לפעמים, אנשים נוהגים לומר, 'אני לא זוכר מה אכלתי אתמול', אז איך תזכור מה חשבת-דיברת-עשית כל השנה?...

הגמרא מלמדת אותנו, שכאשר אדם עושה תשובה מוחלים לכל העולם. עד כדי כך. איננו יכולים לתפוס ולהבין בשכלנו האנושי את גודל ועוצמת רחמיו של בורא העולם. זה גם מה שעוזר לנו להבין גם את דברי הזוהר הקדוש שאמר, כפי שאי אפשר להבין ולתפוס בשכלנו את גדולתו וגודלו של השם, שהוא אינסופי וכך גם גדולתו, משהו שהוא הרבה מעבר לבינתנו, כך הם גם רחמיו!

חז״ל מלמדים אותנו, שבכל יום אדם מתמודד עם האתגרים הלא פשוטים והמאוד קשים שהיצר הרע שם בדרכו, אך אלמלא הקדוש ברוך הוא – היה נופל בידו! אם השם לא יעזור לאדם הוא ייפול ברשתו של היצר. והשם עוזר לאלה שחוזרים אליו ומבקשים את עזרתו. הוא נתן לנו את חופש הבחירה כדי לנסות להתמודד עם המשימות שלנו, או לפנות אליו ולבקש את עזרתו. וכידוע, והשם אף פעם לא מפנה את גבו לאלה המבקשים אותו, למי שחוזר אליו. כן, גם אם זה אדם שנכנס בפעם הראשונה לבית הכנסת ביום כיפור. אל תפספסו את ההזדמנות של הימים הבאים, ובעיקר את ההזדמנות המיוחדת הניתנת לנו ביום כיפור.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1316

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!