ערוץ הוידאו

מועדי ישראל

חג השבועות – איך זוכים לקבל תורה?

חג השבועות- איך זוכים לקבל תורה?

נמצאים אנו בימים האחרונים של ספירת העומר ימי הכנה לקראת חג השבועות. כידוע שהארבעים ותשע ימים של ספירת העומר הינם ימים קדושים מאוד ולפי הרמב''ן יש להם קדושה של חול המועד והם בדיוק כנגד ארבעים ושמונה קניינים של התורה. שכך כל יום יש לעבוד על קניין אחד. וביום הארבעים ותשע מאחדים את כולם. אבל צריך להבין מדוע נתן לנו הקב''ה את התורה בתקופה הזו?

אומרת הגמרא (שבת פח.)- יום השישי ויכולו השמיים והארץ. יום השישי, הוא יום ו' בסיון שבו ניתנה התורה. אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי"
וא''כ מדוע המתין כ''כ הרבה שנים עד שנתן את התורה לעם ישראל? כו' דורות . הרי התורה כבר קיימת תתקע''ד דורות לפני בריאת העולם?
אלא משום שכתוב "יזכור לעולם בריתו דבר ציווה לאלף דור. שאחרי אלף דור התורה ניתנה לעם ישראל" , 974 ועוד 26 דורות מבריאת העולם.

ולכאורה מדוע הקב''ה המתין כ''כ הרבה שנים? ולא נתן את התורה מיד בתחילת הבריאה?
אלא הקב''ה רצה שעם ישראל יהיה מוכן לקבל את התורה. ורק אחרי שיהיה לעם סגולה, ויעבור קשיים ונסיונות במשך הדורות. אחרי כל הדורות שהכעיסו, ועבדו עבודה זרה, והיו שקועים בטומאה, כמו בימי נח שנתן להם את המבול כי השחיתו את דרכם. וכך במשך כל הדורות האלו, עד שהגיעו למשה רבינו, והשתעבדו במצרים וזככו את הגוף שלהם. ויצאו אחרי שעבדו על עצמם, ולא שינו שמם ואת לבושם ואת לשונם. ועמדו בכל הנסיונות והקשיים. אז הקב''ה אמר להם: תספרו חמישים יום ואז תקבלו את התורה. כי רצה לראות שהם באמת ראויים לקבל תורה. ומוכנים לכך.

ולמה לא נתן להם את זה מייד אחרי יציאת מצריים?
אומר המדרש-משל למה הדבר דומה? למלך שהיה בנו על ערש דווי, וחולה אנוש. והיה מאושפז כמה חודשים בבית חולים. ועבר הרבה ניתוחים וטיפולים. והנה הגיע היום שהתחיל להבריא. והחזירו אותו לביתו. כולם עשו לו שמחה גדולה, והריעו לכבודו. עד שהגיעו למלך כמה משרתים ואמרו לו –עכשיו שהבן שלך הבריא, תשלח אותו מחר שילך ללמד לימודים אקדמיים, שיהיה לו מקצוע. אמר להם המלך- הוא רק עכשיו הגיע, תנו לו כמה שבועות עד שיתחזק ויבריא את גופו ויחלים עד הסוף . ואז אח''כ יוכל ללכת ללמד.

כן אותו הדבר –עם ישראל היו מעונים ומיוסרים , עובדים קשה בחומר ובלבנים ונחלשו בגופם ובנפשם. והיו שקועים במ''ט שערי טומאה. ותכף שיצאו ממצרים אמרו לפניו המלאכים לקב''ה, הגיע הזמן לתת להם את התורה. אמר להם הקב''ה קודם ינוחו מן העמל הגדול של מצרים ויאכלו את המן. וישתו מן בארה של מרים. ואז יהיו מוכנים בנפשם ובגופם. ואז יוכלו לקבל את התורה.
ואז במשך כל החמישים יום , מיציאת מצרים ועד מתן תורה, התעלו בני ישראל ויצאו ממ''ט שערי טומאה. לארבעים ותשע שערי קדושה. וכך הכינו את עצמם כראוי כדי לקבל את התורה.

וכ''כ למה? כי תורה בלי הכנה, איזה מושלמת. זה מהשפה ולחוץ. וזה הסיבה שנתן להם את הזמן הזה להתכונן כיאות. ותורה אינה ניתנת למי שלא עמד בנסיונות וקשיים.

וזה מה שאומרים חז''ל (שבת פח:) בשעה שעלה משה למרום-אמרו מלאכי השרת, מה לילוד אישה ביננו. אמר לו החזיר להם תשובה- אמר לו משה, מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל פיהם. אמר לו הקב''ה אחוז בכיסא כבודי והחזר להם תשובה. אמר להם משה רבינו- תורה שיש לכם מה כתיב בה? אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתי מארץ מצרים. וכי למצרים ירדתם? לפרעה השתעבדתם? וכן כתוב- כבד את אביך וכו'. וכי יש לכם אב ואם. לא תרצח לא תגנוב. וכי קינאה יש בינכם. וכו'.

ולכאורה לא מובן מה היה הויכוח בינהם? וכי המלאכים לא ידעו את זה שהתורה לא שייכת להם? אלא העניין הוא-שמשה רבינו רצה לומר להם. שאי אפשר לקבל תורה בלי שאדם יעמוד בנסיונות , ובקשיים. וכי לפרעה ירדתם?! וכי פעם היה לכם צער בחיים? היה לכם נסיונות?! אתם יודעים מה זה קשיים?! רק מי שיודע לעמוד איתן מול הנסיונות בחיים, יוכל לקבל תורה. אמר להם משה- אתם המלאכים יש לכם רגל ישרה. אתם לא יודעים איך להתכופף. איך ליפול ולקום. רק אנחנו יודעים איך לכרוע ברך. איך להתכופף מול הגלים המאיימים, מול הרוחות הסוערות ברחוב. וזה הכח שיש לעם ישראל שלא נשבר משום דבר. לאורך כל הדורות נלחם ונשאר איתן. ולכן רק אנחנו ראויים לקבל תורה.

וזה הקשר שיש לחג השבועות שמגיע אחרי הפרשיות של בהר בחוקותי- ששם יש ציווי של השמיטה. שאדם צריך פתאום להשבית את הקרקע שלו שנה שלימה ולא לזרוע כלום. איך הוא עושה זאת? איך הוא מסוגל שנה שלימה לא לעשות כלום. ולהאמין בבורא עולם שיביא לו ברכה כפליים?! –רק אדם שיודע להמשיך , למרות שהקרקע נשמטת מתחתיו. וכביכול מרגיש שהכל אבוד. אבל עדיין מאמין בבורא עולם- רק הוא יזכה לקבל את השפע הגדול. וזה הברכה האמיתית- ברכה אותיות. ברך ה'.

רק אדם שיודע לכרוע ברך, שיודע להתכופף ולא להתרגש מקשיים ונסיונות. אז מקבל את השפע והברכה הגדולה מידו של ה' יתברך.

ברכה-אותיות: ברך ה'. אדם שיודע לכרוע ברך מקבל ברכה מה'. ולזה צריך אמונה חזקה.
אם נכין את עצמינו כמו שצריך לקבל את התורה מחדש באהבה, ונתחזק בלימוד תורה. ממילא נזכה לקבל אותה מידיו של ה' יתברך!
ה' יזיכנו!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1081

תגובה אחת על “חג השבועות – איך זוכים לקבל תורה?”

  1. יוסי לוי הגיב:

    בס"ד
    מאמר יפה מושקע ומעניין.
    כל הכבוד
    חג שבועות שמח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!