ערוץ הוידאו

מועדי ישראל

חנוכה – פך שמן טהור

מדוע חיפשו פח שמן טהור? הרי טומאה הותרה בציבור? מדוע היוונים טמאו את השמנים ולא שפכו אותם? אלא הם רצו לטמאות את הכל. וכאן זה רומז ללימוד התורה, שצריכה להיות בקדושה ובטהרה. בלי שום הפרעות מבחוץ. להיות מנותקים מהעולם הגשמי.

חנוכה - פך שמן טהור -רמז ללימוד התורה בקדושה ובטהרה
כתוב בפסוק(עובדיה א' פסוק יח') והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשיו לקש ודלקו בהם"

ולכאורה למה דוקא יוסף הוא נגד עשיו ולא שאר השבטים הרי גם היו קדושים וטהורים?

אלא ידוע- שיוסף הוא העמוד הקדושה והטהרה, שהרי הוא היחיד שהצליח לעמוד בנסיון של אשת פוטיפר. ובזכות זה הוא נקרא יוסף הצדיק. ולכן הוא זה שיכול להלחם נגד כוחות הטומאה שיש בעולם שזה עשיו, שהרי כל בניו של עשיו הרשע היו ממזרים שהיה מענה נשים תחת בעליהם.
ויוסף נגד מלכות יון הרשעה- שכל המהות שלהם הייתה ניאוף וגילוי עריות-שהרי ידוע שכל בת שהייתה נישאת הם גזרו שהיא צריכה להבעל להגמון תחילה-לנשיא שלהם, וזה הייתה מהותם.
ולכן יוסף שהוא היה עמוד הקדושה והטהרה-הוא יכול להיות נגד עשיו ושאר אומות העולם.

ועיקר מה שרצו היוונים לעשות ליהודים-זה לטמאות את השמן הטהור שיהיה טמא. שלא הפריע להם שימשיכו ללמד תורה, -אך רק שיהיה בטומאה שלא ילמדו בקדושה ובטהרה.
וכך הם רצו להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך-
לכאורה איך חשבו היוונים שהם יצליחו במזימתם? איך חשבו שיצליחו לשכח את התורה מעם ישראל שהם שומרים את התורה במשך דורות ע''ג דורות במסירות נפש?

אלא-ידעו היוונים שכיון שכתוב "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם למען תזכרו" אם רוצים לזכור את התורה-צריך לשמור על קדושה. דהיינו לא לתור ולכן חשבו לעצמם שאם יחטיאו את עם ישראל -בעריות. בניאוף ובחוסר קדושה וטהרה. הם יצליחו ע''י כך לשכח מהם את התורה.
נר חנוכה רומז לתורה- שמעתי פעם מהרב יהודה כהן שליט''א-שמהיכן לומדים שנר חנוכה רומז לתורה? שהרי כתוב אצל יעקב אבינו שהוא חזר לקחת את הפכים הקטנים. וכתוב שם "ויוותר יעקב לבדו" ודרשו חז''ל -שזה היה פח שמן טהור. וכתוב אח''כ-וירא כי לא יכול "לו" -שזה גימטריא 36. שזה בדיוק כנגד המניין של נירות חנוכה שאנו מדליקים. וכנגד "לו" שעות שדלק אור הגנוז בעולם וגנזו הקב''ה לצדיקים לעתיד לבא. כי ראה שאין העולם זכאי לכך. ואדם יכול לזכות לכך-בשעה שחוסם פיו בשעת מריבה-שכתוב שהוא זוכה לאור הגנוז שאין כל בריה יכולים לשער.
ואיפה הקב''ה גנז את האור הזה? -בתורה הקדושה . כשאדם לומד תורה, ומבין את הסוגיא או שמתחדש לו איזה חידוש איזה שמחה הוא מתמלא. איזה אור יש עליו. זה מהאור שגנזו ה' לצדיקים.
וזה מה שכתוב-כי נר מצווה ותורה אור" -שהכוונה לאור הזה.
ולכן את האור הזה שנמצא בפח שמן הטהור זה מה שהויוונים רצו לטמאות.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=754

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!