שמחת תורה – מדוע עכשיו שמחים ולא בחג השבועות?

מדוע רוקדים ושמחים עכשיו בחג שמחת תורה ולא בחג השבועות?
משל ונמשל של המגיד מדובנא!

שמחת תורה - למה רוקדים ושמחים עם התורה עכשיו ולא בחג השבועות?

לכאורה צריך להבין מדוע עכשיו חוגגים את השמחה עם התורה? מדוע לא שמחים עם התורה בשבועות, שזה הזמן הכי מתאים לרקוד ולשמוח. שאחרי שקיבלנו אותה מיד אנו שמחים. ולמה רק עכשיו?

אומר המגיד מדובנא- משל למה הדבר דומה- למלך שניסה למצוא שידוך לבת שלו. והנה כבר עברו שנים והיא לא מוצאת שום חתן הולם. חיפשו בכל הממלכות, והארמונות בכל העולם, ואין שום כיוון חיובי. המלך כבר הרים ידיים וממש רצה להתייאש. עד שיום אחד הגיע לביתו ואמר לה- את יודעת מה. אני מסכים שתלכי לחפש איזה חתן שאת רוצה, לא משנה מאיזה מדינה, ומאיזה משפחה הוא מגיע. העיקר שאני יראה אותך כבר נשואה ומאושרת. קשה לי לראות אותך ככה.

היא שמעה את זה- מאוד שמחה, עכשיו היא יכולה לבחור איזה בחור שהיא רוצה. הלכה וחיפשה נפגשה עם כמה בחורים, כולם רוצים להפגש עם הבת של המלך. אבל גם לא הלך. עד שיום אחד הלכה לטייל בערב ליד איזה אגם, ולפתע היא רואה בחור נאה, ומרשים. והתחילו לדבר. עד שממש מצאו חן בעיני השני. וכך נפגשו כמה פעמים עד שהחליטו שהם מוכנים להתחתן. היא לא ידעה איך להודיע לאבא שלה. כי בטח הוא לא ישמח לשמוע שאותו בחור הוא סתם בחור כפרי. בלי ייחוס ובלי כסף. הכי פשוט שיש. אבל לא היה לה הרבה ברירות, והלכה וסיפרה לאבא שלה. הוא שמח לשמוע שסוף סוף היא מצאה מישהו שתוכל להקים איתו בית. מייד הכינו הכל לאירוסין. וכבר קבעו תאריך לחתונה. אחרי שלשה חודשים , התקיימה החתונה ברוב פאר והדר. עם כל הממלכה כולה, ואנשי המדינה הכי מכובדים.

איזה כבוד מלכים. השמחה הייתה גדולה מאוד. אבל משום מה החתן לא היה כזה שמח. ואף אחד לא הבין למה. אולי הוא מתרגש או לא רגיל לכזו רמה של חתונה.
הסתיימה החתונה וכל אחד הלך לביתו. והזוג התחילו את החיים.
כעבור כמה חודשים. ניגש החתן אל המלך ואמר לו –יש לי בקשה ממך. שאל אותו מה קרה? הכל בסדר? אמר לו- כן. רק אני רוצה לעשות שוב פעם חתונה השבוע. אבל יותר ממה שהיתה לי. מה?! שאל המלך? למה? לא מספיק מה שהיה לכם? אמר לו הבחור הכפרי- אני יסביר לך. לפני שהתחתנתי עם ביתך לא הייתי כ''כ שמח. כי חשדתי שמא אולי יש בה מום , או שהיא חולה, או לא בקו הבריאות . ולכן התפשרת לתת לה אפשרות להתחתן איתי. ולכן לא הייתה לי שמחה אמיתית. אבל עכשיו שאני חי איתה כבר כמה חודשים ואני רואה איזה מושלמת היא מכל הבחינות, והיא ממש מוכשרת ונבונה. ויודעת הכל. עכשיו אני שמח ומאושר. לכן אני רוצה לעשות חתונה נוספת שאוכל לשמוח ולרקוד כמו שצריך.

כך אותו הדבר- כשעם ישראל קיבל את התורה בחג השבועות, הם לא היו כ''כ שמחים. הם אמנם אמרו נעשה ונשמע, אבל ה' כפה עליהם הר כגיגית. ולא הייתה שמחתם מושלמת. כי חשבו שהרי הקב''ה ממילא לא היה לו למי לתת את התורה, כי שום אחד מהעמים לא רצה לקבלה, לכן הביא לנו אותה. כי אולי משום שגם ככה החיים שלנו קשים, ואנו רדופים בין האומות, ושנואים. אז לכן נתן לנו את התורה –שמא יש בה מומים וקשיים, ואיסורים קשים. לכן שמחתם לא הייתה מושלמת, ולכן לא יכלו לשמוח ולרקוד בחג השבועות.

אבל עכשיו אחרי ארבעה חודשים שקראנו ולמדנו בתורה, וראינו שכל דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ואיזה חוקים ומשפטים מסודרים, ואיזה יחס לכל אחד ואחד. והתורה היא מושלמת ביותר. ונותנת חיים ללומדיה . אז עכשיו אנו באים ושמחים ורוקדים שמחה אמיתית- עם התורה. שאין לנו שמחה יותר גדולה שזכינו להיות עם סגולה- ואנו יכולים לברך בשמחה- אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו. שאנו העם הנבחר ולכן נתן לנו את התורה.

אומר המדרש: נגילה והשמחה בך - בתורתך! צריכים אנו לרקוד ולשמוח עם התורה, ועם בורא עולם!! ביחד!! להרגיש איזה זכות יש לנו שהקב״ה בחר בנו מכל העמים!! ונתן לנו תורת אמת!
גם מי שרחוק מהתורה, ולא זכה לשבת וללמד, צריך לרקוד ולשמוח. ולהתפלל לבורא עולם שיזכה אותו לשבת וללמד.
זה הזמן לקבל על עצמינו להוסיף בלימוד התורה במשך השנה, לפחות חצי שעה ביום. שלא יעבור עלינו יום בלי לימוד. לנסות להשתתף בשיעור תורה קבוע. כל אחד לפי יכולתו.
התורה היא סם החיים, אורך חיים בימינה ובשמאלה עושר וכבוד.
רק ע״י התורה אפשר להידבק בקב״ה, להרגיש מחובר אליו . תתחיל ללמד תורה ותראה איך הכל משתנה. איך הכל מסתדר.

לא סתם אמרו כל המקבל על עצמו עול תורה מעבירים ממנו עול מלכות ודרך ארץ.
כל הבעיות שלך יפתרו, כל מה שלא הולך לך תראה שהגל פתאום מסתדר. תראה סיעתא דשמייא בהכל!!
אם אנו רוצים הצלחה במעשה ידינו, בעסקינו, בפרנסה. חז״ל אומרים (ע״ז יט: ) כל העוסק בתורה נכסיו מצחילים, שנאמר : ״ובתורתו יהגה יומם ולילה.. כל אשר יעשה יצליח״
זה הזמן לקבל על עצמינו לקבוע עיתים לתורה!!
ואז נוכל לשמוח שמחה אמיתית עם התורה הקדושה!
שלא ניתן לימים האלו לעבור, שניקח איתנו משהו שיישאר כל השנה!!

אנו אומרים בתפילת החג: והשיאנו ה׳ אלוקינו!
ריבונו של עולם אנו רוצים להיות נשואים אליך, להיות יותר מחוברים! שנרגיש קירבתך כל הימים,
אם נתחבר לתורה הקדושה - נהיה מחוברים לקב״ה ונקבל הכל מאיתו יתברך!!
ה' יזיכנו להיות שמחים עם התורה, ושנזכה לקבל שפע וברכה מהתורה, לכל השנה-אמן!!

חג שמח!!