פרשת וישלח – מאחורי הקלעים של המפגש בין יעקב לעשיו

שיתוף בפייסבוק

מה בדיוק קרה במפגש בין יעקב לעשיו? ומדוע יעקב פחד מעשיו? למה הוא רצה למצוא חן בעיניו? מדוע עשיו שואל אותו מי אלה לך? מהי הסגולה להינצל מעין הרע? והלימוד ההתמסרות לחינוך ילדינו הנלמד מיעקב אבינו

פרשת וישלח - מאחורי הקלעים של המפגש בין יעקב לעשיו!

בפרשת השבוע אנו רואים כמה יעקב מכין את עצמו לפגישתו עם אחיו-עשיו. והוא מכין את עצמו בשלשה דברים. דורון תפילה ומלחמה. שנאה כזו שעשיו שומר לו 82 שנה. ומחכה להורגו.
מה הוא עושה? שולח מלאכים, שיבואו וידברו איתו וינסו לפייסו.
וחוצה את המחנה לשתי מחנות. וכתוב שהוא פחד שמא ייהרג הוא וייצר לו-שמא יהרוג את האחרים.
ואומרים על דרך הרמז- שהוא פחד שמא יהרוג את האחרים. הכוונה לר' מאיר . שהרי יצא מנירון קיסר שהתגייר, אחרי שרצה להחריב את ירושלים. וממילא-אמר יעקב, שמא יהרוג את האחרים. שהרי ידוע שר' מאיר נקרא אחרים-בהוריות יג. ע''ש שציער את רבן גמליאל.
ולכאורה מה הוא כ''כ פחד מעשיו? הרי ה' הבטיח לו ש"ושמרתיך בכל אשר תלך". ואם הקב''ה מבטיח לו שהוא ישמור אותו מכל פגע רע, אז מדוע הוא פחד?
ועוד הרי הוא היה חזק מאוד, שהרי הוא גלל את האבן מעל פי הבאר, ואומרים חז''ל כאדם שמעביר את הפקק מעל הבקבוק. וא''כ מדוע יש לו לפחד?

ועוד מה הוא מפחד מעשיו. הרי היה לו כ''כ צאן ובקר ו60 אלף כלבים ששמרו על צאנו. ועוד הרבה עבדים ושפחות. ומה הוא כ''כ מפחד?
ועוד-מדוע היה צריך להשתחוות לעשיו? 7 פעמים? מה העניין בזה?
מה עשיו שואל אותו-מי אלה לך? וכי הוא לא יודע שהם הילדים שלו? ומה יעקב עונה לו-הילדים אשר חנן אלוקים את עבדך. למה אמר לו רק על הילדים? ועוד למה אמר לו-אלוקים?

ועוד צריך להבין-מה יעקב אבינו חוזר באמצע הלילה לקחת פחים קטנים? וכי זה מה שמעניין אותו עכשיו? חז''ל אומרים שצדיקים ממונם חביב עליהם יותר מגופם. כי אין פושטים ידיה בגזל. וכי זה מה שהיה חסר לו? מה נלחם יעקב עם שרו של עשיו כל הלילה? עד שנגע בכף יריכו. ולכן לא יכולים עד היום לאכול את גיד הנשה? מה היה שם?

פגישת יעקב ועשיו:
- יעקב אבינו היה כל כולו בטחונו בה'. והיה סמוך ובוטח שה' יציל אותו. וכל מה שהוא פחד מעשיו, זה היה משום שחשש שמא יגרום החטא. אולי כל החסדים שעשה איתו ה' עד עכשיו-מיעטו לו מהזכויות שלו. כל מה שזכה להקים את עם ישראל. וה' הציל אותו מידי לבן.
ולכן עכשיו פחד שמא לא יהיו לו עוד זכויות . ולכן היה צריך להכין את עצמו כהוגן בצורה טבעית להכל. לכן הוא הכין מתנות 580 סוגים של בהמות, וכותב האור החיים –שזה גימטריא "תוקף" וכן גימטריא "שעיר". שהוא רצה להחליש את כוחו ותוקפו של עשיו.
וכן הביא לו הרבה כסף. כדי למצוא חן בעיניו.
עד שלילה לפני כן שם יעקב את המחנה האחד וחוצה את הירדן. וחוזר לשם כדי להביא את הפחים הקטנים. כי זה היה ממש חשוב לו. ולמה? כי הצדיקים ממונם חשוב להם מאוד.

כי כל דבר שהקב''ה הביא להם, זה סימן שיש להם שפע שיורד להם מלמעלה, כדי שיוכלו לשבת וללמד ולהיות עסוקים בעבודת ה'. ולא יחסר להם מאומה. וכמו שכותב הרמב''ם שכל ההבטחות שהקב''ה הבטיח בתורה, ונתתי גשמיכם בעיתם וכו'. זה לא שכר על המצוות, אלא זה דברים שנזכה לשבת ולעסוק בעבודה ה' בצורה הכי טובה ונוחה ולא יפריע לנו שום דבר.
וממילא לכן יעקב היה חשוב לו לחזור אחרי הפחים הקטנים שהיו רכושו.

תגיות: , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

וידאו חדש