ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת בלק – בדרך שאדם רוצה ללכת בה מוליכין אותו!

בפרשה ראינו שה' אמר לבלעם לא ללכת עם שרי בלק, ואח"כ אמר לו כן ללכת איתם. ומדוע? בדרך שאדם רוצה ללכת בה מוליכין אותו. מי מוליך אותו?
בחירה חופשית של האדם.

פרשת בלק - בדרך שאדם רוצה ללכת בה מוליכין אותו!
ראינו בפרשה איך שבלק מלך מואב פחד מעם ישראל שלא יצאו עליו למלחמה. והחליט שהוא ישכור את בלעם שהיא הנביא של אומות העולם כדי שהוא יקלל את עם ישראל. וכשבאו לקרוא לו שרי בלק, כדי שיבוא איתם. בא אליו הקב''ה ואמר לו שלא ילך איתם. ואח''כ כתוב "קום לך איתם". אבל רק את מה שאני יאמר לך אותו תדבר.

ולכאורה לא מובן- מדוע בהתחלה ה' אמר לו לא ללכת. ואח''כ אמר לו שיכול ללכת?

אלא אומרת הגמ' במכות (י:) בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו. ויש לזה ראיות מהתורה מן הנביאים ומן הכתובים. והראיה מן התורה זה מהפרשה שלנו. שרואים שאפילו שבהתחלה ה' לא רצה שהוא ילך איתם. אבל כאשר ראה שהוא באמת רוצה ללכת איתם לקלל את עם ישראל. ה' נתן לו.

לפעמים אדם בוחר לעצמו דרך מסוימת בחיים, והולך איתה. אפילו שיש לו קשיים בדרך הוא ממשיך ללכת. ופתאום הוא רואה שלא רק שהוא מצליח להמשיך. אלא אפילו יש לו הצלחה מיוחדת וחושב שזה הראיה שה' מתיר לו לעשות את אותו דבר. ושמח בזה. כי אם לא היה שמח בזה לא היה עוזר לו. ואדם לא מבין שלא ה' הוא זה שמוליך אותו, אלא המלאכים שאדם בורא בכל עבירה שהוא עושה. הם אלו שמוליכים אותו. כך כותב המהרש''א. ולכן כתוב –מוליכים אותו. ולא מוליך אותו.

בלעם היה שתום העין- בלעם=בלע עם=לא ראה בשתי עיניים אלא רק בעין אחת. ולכן הוא לא ראה ולא התבונן מה קורה סביבו. כשאדם נמצא בתוך מערבולת של תאוות ורגשות, לא איכפת לו מכלום אפילו אם יקרו לידו הדברים הכי מוזרים. בלעם רואה שהקב''ה מנסה לעכב אותו ולמנוע אותו. והופך בשבילו סדרי בראשית . האתון שלו מתחילה לדבר איתו. והוא במקום להתעלף הוא מתחיל לענות לה. הוא שקוע בתאוות שלו. רוצה להשיג כסף. לקלל את עם ישראל. לא רואה כלום בעיניים מה קורה סביבו.
ה' נותן לאדם סימנים כל החיים. מראה לו כל מיני סיטואציות שיגרמו לו לחזור בתשובה. לראות את דרך האמת. מביא לו אנשים שיהיו סביבו. לפעמים גם גורם שיהיו אסונות לידו. כדי שיתעורר. ויחשוב מה אני עושה. לאן אני ממשיך. אבל אדם ששקוע בתאוות של כסף, כבוד, שררה. לא איכפת לו מכלום. הוא יעשה הכל כדי להגיע למטרה שלו. ואז ה' נותן לו את האפשרות להמשיך בשלו. כי זה הדרך שהוא בחר- ויש לאדם בחירה. ואפשרות לבחור בטוב וברע. אבל זה לא משום שהוא מסכים עם הדרך שלו- אלא משום שבדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכים אותו.

עד כדי כך המדרש מספר (פרשת שמיני- עה''פ יין ושכר אל תשת) על אותו אחד שהיה שיכור נוראי. והילדים שלו כל הזמן ניסו למנוע ממנו יין. והוא היה עושה הכל כדי להשיג שוב פעם יין. עד שהיה מקיא והיא נופל ברחוב. ולא היה מה לעשות איתו. עד שהחליטו הבנים שלו שישימו אותו בשכרותו בבית העלמין. אולי "יזכיר לו יום המיתה" וכך הוא יראה איזה מצב הוא נמצא ויחזור בו. וכך עשו. שמו אותו שם. ורצו לראות מה יהיה איתו. למחרת עברה שיירה של סוחרים שמוכרים, כלי בית, אוכל. וגם יינות. ובאו ואמרו להם שהשוטרים התלבשו היום על העיר ולוקחים הרבה מכס. וכדאי להחביא חלק מהסחורה שלהם. לא ידעו מה לעשות. זה שהיה לו שתי חביות יין. אמר שיש לו רעיון- שישימו את זה בבית העלמין. ובאו ושמו את החביות יין, לא פחות ולא יותר אלא מול השיכור הזה ששכב שם. הוא התעורר בבוקר והנה הוא רואה חבית של יין לידו. הוא לא יודע איפה הוא בכלל. התחיל לשתות בלי הפסקה והתשכר ושוב הקיא ונפל שם. אחרי יומיים באו הבנים לראות מה היה איתו- וראו שיש לו חבית לידו מלאה ביין. אז הבינו –שאין מה לעשות .אמרו לו- אנחנו רואים שה' לא עוזב אותך. מעכשיו נדאג לך ליין קבוע כל יום.
עד כדי כך!! –בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו.

בורא עולם נותן לאדם אפשרות תמיד לחזור אליו. להתקרב אליו. מאריך אפו לרשעים. נותן להם סיעתא דשמייא מיוחדת. כמו שאומר ר' יונה- ויעזור ה' לשבים כאשר אין יד טבעם משגת. אבל אדם ממשיך בשלו. ולא חוזר בו. ולא שם לב למה שהולך סביבו. כמו עיוור באפילה. ה' נתן לך את הטוב ואת הרע. אנחנו רק צריכים לבחור.
וזה מה שאומרת הגמ' (במנחות כט:) על הפסוק-בטחו בה' עדי עד כי בי-ה צור עולמים." שהעולם הזה נברא באות ה' והעולם הבא נברא באות י'-שנאמר אלא תולדות השמים והארץ בהבראם. בה''א בראם. ולמה? כי האות ה''א דומה לאכסדרה. מי שרוצה לצאת יכול לצאת. ולמה הרגל שלה תלויה ולא סגורה. שאם ירצה לחזור בתשובה –יכול תמיד לחזור. א''כ מדוע יש שתי פתחים? שיחזור מהדרך שהוא נפל. ? אלא אומרת הגמ'-לא מסתייעא מילתא. ואם חוזר בו הקב''ה קושר לו קשר. (לכן יש לו תג בראשו). ולמה העולם הבא ביו''ד –כמו הצדיקים שהם מועטים.

וזה מה שאומרת הגמ' (יומא לח:). מאי דכתיב- אם ללצים הוא יליץ ולענווים יתן חן" -הבא ליטמא פותחין לו, הבא להטהר מסייעין בידו. משל לאדם שהיה מוכר נפט ואפרסמון, בא למדוד נפט אומרים לו –מדוד אתה לעצמך. בא למדוד אפרסמון אומר לו, המתן עד שאמדוד איתך שנתבסם אני ואתה.

זאת אומרת שאדם שרוצה ללכת בדרך לא טובה, הוא חושב שבזה שהוא מצליח אז זאת אומרת שזה דרך טובה. אדם חושב שזה הקב''ה מוליך אותו ועוזר לו. ולא מבין, שזה רק מתוך כח הבחירה. שהקב''ה נתן לאדם. ונותן לו את האפשרות לבחור בן טוב לרע. ולא בגלל שמסכים איתו בדרכו. ואם הוא נופל יש לו תמיד לחזור חזרה. כי הקב''ה מאריך אפו לרשעים שיעשו תשובה. ולא משום שהוא מוותר להם, שהרי אמרינן כל האומר הקב''ה ותרן –יוותרו מעיו. (ב'''ק נ.).

וזה מה שלומדים מבלק-שאפילו שהקב''ה לא רצה שהוא ילך, בגלל שהוא רצה. ה' נתן לו ואמר לו-לך עימהם. שהתכוון לומר לו-שרק ילך עימם, ולא איתם-בדעתם.
כי יש לאדם אפשרות לבחור בדרך הטוב, או בדרך הרע.

בורא עולם נתן לנו אפשרות לבחור בטוב. בדרך האמת. בלי ללכת בדרכים לא ישרות. סלל לנו את הדרך הכי טובה בשבילנו בחיים!! –אנחנו רק צריכים לעלות על המסילה. לראות מה קורה סביבנו. מה בורא עולם רוצה ממני? למה הוא מראה לי את הסימנים האלו? למה דוקא אני? –כי אתה בן שלו. הוא רוצה אותך לידו. שתחזור אליו שתפקח את העיניים ותראה. כמה טוב כמה שפע רוצה לתת לך. רק תתחיל להתבונן.

בלעם הרשע- לא התבונן. הלך אחרי תאוותיו. לא ראה כלום מה שהולך סביבו.
אנחנו בניו של ה' יתברך –גם אם טועים תמיד אפשר לחזור חזרה. בורא עולם יקבל אותנו בזרועות פתוחות. הוא לא מסתכל כמה עבירות יש לנו. כמה אנחנו מטונפים. אלא רואה כמה שאנו יכולים עוד להתנקות ולעזוב הכל. כי בפנים כל אחד יש לו ניצוץ יהודי.

וזה מה שבלעם אמר- לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל. שהקב''ה לא רואה את העבירות שלנו. לא מסתכל על העמל שלנו לחטוא. מדוע? כי "ה' אלוקי עמו ותרועת מלך בו" מה הכוונה? מבאר בעל הנתיבות שלום- שבורא עולם רואה שגם שאדם חוטא, ונופל מטה. בפנים יש לו צער עמוק על מעשיו. והוא מתחרט על כך. והוא תמיד נזכר שהוא מכעיס את בורא עולם. וזה הכוונה- ה' אלוקיו עמו, ותרועת מלך בו. גם בשעה שאדם רע. ה' אלוקיו עמו. תמיד אנחנו עם רגשי חרטה. ורצון לשוב חזרה. וזה מה שאומר שלמה המלך בשיר השירים- "כולך יפה רעייתי ומום אין בך" שבורא עולם רואה רק את היופי שלנו. ולא את המומים. למה? "אל תראוני שאני שחרחרורת- שזפתני השמש" שאדם הוא לא נהיה שחור, לא התמלא בעבירות. אלא רק השתזף קצת מהאנשים סביבו, מתרבות הגויים.

וזה רק כשאדם נבדל מן הגויים, "ובגויים לא יתחשב" שלא רוצה להיות כמותם, שלא מחשיב אותם. כי תרבות הגויים נכנסת היום בכל בית ובכל מקום. ולפעמים מנסים אנו לחכות אותם ולהיות כמותם.

אבל אם אדם ירגיש איזה זכות יש לו שהוא יהודי - ושהוא נזר הבריאה. ושהוא העם הנבחר, ממילא לא יזרוק את עצמו ליפול ולהתלכלך בבוץ ובחטאים. וגם אם נפל זה לא משום שהוא עצמו עשה כן, אלא מפני שהגויים השפיעו עליו ועל דרכיו.
אם נשמור את דרכינו, ונשתדל ללכת בדרך התורה והמצוות, המלאכים יוליכו אותנו בדרך הטובה. וה' יתברך ייתן לנו סיעתא דשמייא לעלות מעלה מעלה. ושלא ניפול ח''ו מדרך ישראל סבא.
ה' יזיכנו! שבת שלום!!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1176

3 תגובות על “פרשת בלק – בדרך שאדם רוצה ללכת בה מוליכין אותו!”

  1. ניסן יזראילוב הגיב:

    מאמר מדהים !!!
    הלוואי ואמן – שכל יהודי יקרא ויבין ויחתיר לליבו את המאמר הנפלא הזה .

  2. דוד הגיב:

    חזק וברוך, חזק ואמץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!