ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת בראשית -למה התורה מתארת את בריאת העולם?

למה התורה מזכירה את כל תהליך הבריאה מה נברא בכל יום? הרי התורה היא מלשון הוראה, ולא ספר סיפורים. לשם מה הוצרכה לפרט את כל בריאת העולם?

פרשת בראשית - למה התורה מתארת את בריאת העולם?

התורה באה ופותחת: "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ."
התורה מתארת לנו את תחילת הבריאה - מה נברא בכל יום ויום, ואיך הקב"ה ברא את העולם.

ולכאורה מדוע התורה צריכה לפרט לנו את תחילת הבריאה. הרי התורה מלשון הוראה. ובאה ללמד אותנו דרך חיים , איך לחיות. מה לעשות. כיצד להתנהג. ואין שום מילה מיותרת בתורה. וא''כ מדוע התורה האריכה כ''כ על כל נושא הבריאה?

אם התורה רצתה ללמד אותנו שהקב''ה ברא את העולם, הרי היה אפשר לומר הכל בקיצור. שה' ברא את העולם בשישה ימים. וינח ביום השביעי. ולא היה צריך לפרט מה נברא בכל יום?

ועוד קשה: שהרי רש''י הראשון על התורה מביא את מאמר חז''ל-א''ר יצחק. לא היתה התורה צריכה להתחיל אלא מ"החודש הזה לכם". ומדוע התחיל מבראשית. משום "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים. שלא יבואו ויאמרו הגויים, ליסטים אתם. לכן התורה אמרה, בראשית ברא אלוקים וכו' שכל העולם כולו של הקב''ה וברצונה נתנה לנו.

וא''כ לא מובן מדוע חז''ל לא אומרים לנו שכל מה שהתורה האריכה בבריאת העולם, כדי לחזק אצלינו את האמונה בבורא עולם? כדי שנדע שהוא ברא ויצר את העולם?

אלא הביאור בזה, שבאמת, התורה היא תורת חיים. ולא באה לספר סיפורים. ואין מילה מיותרת בתורה. כל מילה מדודה ומחושבת. ומה שהתורה האריכה ופירטה לנו על בריאת העולם, לא כדי לחזק אצלינו את האמונה בבורא עולם שהוא ברא את העולם. כי זה כל בר דעת יודע ומבין שהעולם לא נברא מעצמו. כל אדם מודע לכך שלכל דבר שנוצר ונברא יש בורא ומתכנן. מי שרק מתבונן איך הבריאה מנוהלת ומסודרת בצורה פלאית ביותר. לא יכול שלא להשתומם ולהתפעל מכך. איך גוף האדם בנוי. איך הכל מתפקד כמו שצריך.

וגם בכל אדם מושרשת האמונה מאז שהוא נולד. ואין צורך לתורה לחדד אצלינו את האמונה.

וממילא התורה לא הייתה צריכה לפרט את כל זה בשביל כך. כי אם כן היא הייתה יכולה לומר הכל בקיצור. אלא משום –כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים.

וא''כ רואים מכך שכל יהודי באשר הוא, נולד יהודי מאמין. בלי שום ספיקות. רק שלפעמים אדם רוצה לחשוב שאינו מאמין כדי לתת היתר למעשיו. כי אם הוא יאמין זה מחייב לשמור ולקיים את התורה. אבל בתוך כל אחד ואחד יש את האמונה המוחלטת בבורא עולם. וכל אחד יודע שהקב''ה ברא את העולם. ומנהיג את הבריאה כל יום. ומחדש בכל יום מעשה בראשית.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=635

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!