ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת וישלח – הסתפקות במועט!

הפגישה בין יעקב לעשיו. יעקב מגיע ומבקש מאחיו לקבל את המתנה שהביא לו. עשיו עונה לו -יש לי רב אחי! יעקב עונה לו "יש לי כל"..מה ההבדל בינהם? יש אדם שיש לו הכל , אבל אין לו כלום. ויש אדם שאין לו כלום, אבל יש לו הכל.
הכל תלוי באמונה של האדם .

פרשת וישלח - הסתפקות במועט!
בפרשת השבוע אנו רואים את הפגישה בין יעקב לעשיו, אחרי שיעקב לקח את הברכות מעשיו, עשיו מתכוין להורגו. ולשם כך יעקב מתכונן לשלשה דברים. דורון תפילה ומלחמה.
דבר ראשון, הוא מנסה למצוא חן בעיניו. לכן הוא שולח לו הרבה מתנות, צאן ובקר והרבה רחלים.
וכן הוא עומד ומתפלל לקב''ה. אלוקי אבי אברהם ואלוקי אבי יצחק. קטנתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית עם עבדך. כי במקלי עברתי את הירדן הזה, ועתה הייתי לשתי מחנות. דבר ראשון הוא מודה על העבר על כל מה שהקב''ה נתן לו, שהרי הוא עבר את הירדן עם מקלו. ועכשיו הוא נהיה עשיר, עם הרבה צאן ובקר ועבדים ושפחות. ועם משפחה גדולה, נשים וילדים. ועם כל זאת הוא מבקש על העתיד, הצילני נא מיד אחי מיד עשיו. פן יבא והכינתי אם על בנים. ואתה אמרת היטיב היטיב עימך ושמתי את זרעך כעפר הארץ אשר לא ייספר מרוב.
הוא מתפלל לקב''ה שיציל אותו מאחיו מעשיו. כי הרי הוא הבטיח לו שהוא יציל אותו ואת זרעו אחריו.

ואז הוא ניגש לתת לעשיו את המתנות שהביא לו. עשיו אומר לו-זה בסדר, אני לא צריך. "יש לי רב אחי". ויעקב אומר-יש לי כל . מה ההבדל בין רב לבין כל?

עשיו בא ליעקב ואומר לו –יש לי רב. אני בסדר גמור, יש לי הכל, אני לא צריך כלום. לא צריך את המתנות שלך, את הדברים שאתה רוצה לתת לי. אני מסתדר בלי זה.
אבל יעקב אומר –יש לי כל. הכוונה, אין לי הכל. אבל יש לי כל מה שאני צריך. הקב''ה נתן לי את מה שאני צריך שיהיה לי. לא חסר לי כלום.

יש אנשים שחושבים שיש להם הכל, אבל בעצם אין להם כלום. יש להם כסף רכב, בתים מפוארים. אבל הכל ריק בפנים. למה? כי אף פעם זה לא מספיק. תמיד הם ירצו עוד. יש אדם שיש לו מליונים, אבל תמיד מקנא בחבירו שיש לו יותר. למה יש לו רכב יותר יפה, בית יותר מפואר. ולי אין. אפילו שיש לו הרבה, בשבילו זה לא שווה בלי שיש לו הכל.

יש אדם שמגיע לבית לארוחת ערב, והוא עצבני ולא רגוע . ומספר לאשתו שהוא לא יודע מה לעשות. כי אין לו מליון דולר בחשבון, וחבירו מצליח ויש לו. ויש אדם שהוא מגיע לבית ואומר לאשתו, איך אני שמח. חודש שעבר היינו במינוס 700 שקל. ועכשיו אנחנו בסדר. איזה יופי.
וזה בעצם מה שאומרים חז''ל-איזהו עשיר השמח בחלקו. לא כתוב איזהו עשיר שיש לו הרבה כסף. אלא מי שהוא שמח במה שיש לו. ולא שואף כל הזמן ליותר. אלא מסתפק במועט.
אבל יש אנשים שאין להם בכלל הרבה, הם חיים ממה שיש. מסתפקים בדברים הכי פשוטים , כי הם חיים באמונה. שהקב''ה יודע מה אני צריך, ומה חסר לי. ואם הוא החליט שזה לא מגיע לי מאיזה סיבה, הוא יודע יותר טוב ממני. שזה לא טוב בשבילי. ה' סוגר לאדם דלת אחת כדי לפתוח לו דלת יותר גדולה וטובה בשבילו. אבל אנחנו בלי סבלנות לחכות. לא סומכים על הקב''ה. לבורא עולם יש את הדרכים שלו, ואת החשבונות שלו. מה טוב בשבילנו. כמו שאנו יודעים מה טוב לילדים שלנו . רק בשביל זה צריך אמונה.

יש אדם שאם הוא יהיה עשיר זה יזיק לו, הוא רק ישתגע ויעשה עם זה שטויות. ויעשה הרבה עבירות ויתרחק מתורה ומצוות. לכן הקב''ה עושה אותו עני. שתמיד ירגיש מסכן, ויהיה קרוב לקב''ה, ויתפלל תמיד לפרנסה. אבל יש אדם שאם לא יהיה עשיר, הוא לא יוכל לעשות מצוות כמו שצריך, לכן הקב''ה נותן לו עשירות, כי הוא יודע שהוא יעשה עם זה דברים טובים, יתרום לצדקה. ולהחזקת ישיבות.

וכן אותו דבר, יש אנשים שיש להם בעיות בבריאות. זה הכל מכוון מלמעלה. יש אדם שאם הוא יהיה בריא כל הזמן, הוא רק יתרחק מהקב''ה. אבל אם הוא ירגיש קצת כאבים פה ושם, ולא ירגיש טוב. זה רק יגרום לו להתפלל יותר ולהתחזק בתורה ומצוות. לכן הקב''ה נותן לפעמים ייסורים לאדם –שממרקין עוונותיו של אדם.
הכל תלוי איך אדם חי. עשיו מלמד אותנו איך אדם שחי בלי אמונה, הוא חושב שיש לו הכל, שכל מה שהוא רוצה הוא חייב להשיג, הוא חייב שיהיה לו. והוא לא מבין שאם הקב''ה החליט שלא יהיה לו, לא יעזור לו כלום.

אבל אדם שחי באמונה, ויודע שהכל מחושבן מלמעלה. ונקבע לאדם מה יהיה לו, וכמה ירויח כל השנה, אז הוא תמיד מסתפק במה שיש לו. ואפילו שחסר לו –הוא מרגיש שיש לו הכל.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=665

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!