ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת וישלח – המאבקים בחיים !!

בפרשת השבוע יעקב אבינו נלחם עם המלאך שהיה שרו של עשיו. ולכאורה מדוע כתוב שהיו מעלים אבק עד כיסא הכבוד? מה המשמעות של זה? אדם צריך לדעת לההאבק ביצר הרע. וכל מאבק שלנו מגיע לבורא עולם!!

פרשת וישלח - להמשיך לההאבק!!
ויאבק איש עימו"
בפרשת השבוע אנו רואים את הפגישה בין יעקב לעשיו, אחרי שיעקב לקח את הברכות מעשיו, עשיו מתכוין להורגו. ולשם כך יעקב מתכונן לשלשה דברים. דורון תפילה ומלחמה.
בלילה לפני כן, הוא חוצה את שתי המחנות, ואז הוא חוזר בחזרה כדי לקחת פחים קטנים.
מכאן אמרו חז״ל (חולין צא.) צדיקים ממונם חביב עליהם יותר מגופן.
ואז התורה אומרת ״ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עימו עד עלות השחר״ . עם מי הוא נלחם?
אומר המדרש - שזה היה שרו של עשיו.
וכתוב שם שהם העלו אבק עד לכיסא הכבוד.

ולכאורה הכוונה בזה? מה המדרש צריך לספר לנו שהעלו אבק עד למעלה? וגם מדוע האבק הגיע עד לשם? ומה הקשר לכיסא הכבוד?

ועוד צריך להבין - מדוע כשנלחם איתו, והמלאך נגע בכף ירכו, יעקב נהיה צולע? זה מה שמגיע לו?? אחרי כל המאבק שלו? להיות צולע?
ועוד - לא מובן מדוע כשהם נפגשים בא עשיו ומנשק את יעקב.? הרי הוא חיכה לרגע שייראה אותו כדי להורגו?

אלא אפשר לומר בס''ד-שהמאבק בין יעקב לשרו של עשיו , היה על תכלית החיים. עשיו - גשמיות . יעקב רוחניות. עד שראה המלאך כי לא יכול לו, מה עשה? נגע בכף ירכו. ולמה? כי רצה שיהיה פגיעה בעולם התורה. שלא יהיה המשכיות.

אבל מה זה בא ללמד אותנו? מה המוסר שיכולים לקחת מכאן?

המאבק שהיה בין יעקב לעשיו- יש לכל אחד בחיים שלו. זה המאבק בין היצר הטוב ליצר הרע. ואנו נאבקים כל הזמן, ונלחמים. לפעמים מצליחים להכניע אותו ולפעמים הוא מצליח.
התורה באה לומר לאדם - אתה חייב להמשיך כל הזמן להאבק!! אל תעצור! אל תתייאש!! גם אם נפלת, גם אם לא הצלחת, אל תיפול ברוחך, אל תתן ליצר הרע לנצח. כי ברגע שנופלים ומתייאשים היצר מפיל אותנו עוד ועוד.. החכמה היא לא להרפות, להמשיך לההאבק כל הזמן!!
עד מתי?? עד עלות השחר!! עד ביאת המשיח. כי היום אנחנו נמצאים בחשיכה , בגלות, צריכים להלחם כמה שיכולים עד שיגיע היום שהקב״ה ישחט את היצר הרע.

אבל יש פה נקודה יותר עמוקה- כל מאבק הכי קטן שלנו שאנו נאבקים, זה מגיע עד לכיסא הכבוד. עד לבורא עולם. הוא רואה ויודע ומעריך כל מאבק שיש לנו. הוא נותן לנו את הכח והסיעתא דשמייא להלחם ולנצח. כמו שהגמ' אומרת בקידושין (ל:)-אלמלא ה' עוזרו אין יכול לו. וכשבורא עולם רואה אותנו נאבקים. מנסים, נלחמים בכל הכח-אז הוא בא ונותן לנו עזרה בהאבקות.

אבל שלא נחשוב לרגע שאם נפלנו או לא הצלחנו להתגבר. אז סימן שה' לא עוזר לנו, ולא איכפת לו. ולא מעריך את זה. כי ה' רואה ומסתכל על כל מאמץ שאדם עושה . ואין לנו מושג כמה ערך יש לכל דבר וכל התאמצות לכבודו יתברך.

לא לזלזל בשום דבר קטן שאנחנו עושים, גם אם ניסינו ולא הצלחנו, רק מעט. הכל נחשב בעיני ה׳ יתברך.
יעקב חוזר על פחים קטנים, כדי להראות לנו, לא לזלזל בשום דבר גם אם זה נראה קטן. אין לנו מושג מה השכר של כל מצווה וחסד וצדקה שאנו עושים. מה החשיבות של מאמץ שלנו לכבוד ה׳ יתברך.
כמו שחז״ל אומרים (סנהדרין צו.) על נבוכדנצר שהלך ארבע פסיעות לכבוד בורא עולם, כמה ה׳ שילם לו על כך!! אפילו שהיה רשע מרושע..
כ״ש כל מה שאנחנו עושים למען ה׳. כל תפילה שלנו, כל ברכה, כל מחשבה של לימוד תורה, של התחזקות. של קריאת פרק תהילים אחד.. כמה זה נחשב בשמיים!!
ושנדע שכל מאבק הכי קטן שלנו מגיע כד כיסא הכבוד!!!
לא לספור את הנפילות, אלא המשיך לההאבק!!
עד עלות השחר!!

עשיו כל חייו שמר טינה ליעקב משום שהוא גנב לו את הברכות, כי הוא הבין שכל מה שיעקב קיבל את הברכות כי הוא נהיה הבכור ומי שעובד בבית המקדש הוא זה שראוי לקבל ברכות.
אבל אחרי דהוא ראה אותו שהוא צולע על ירכו, הוא שמח. משום שהוא ידע שמי שהוא בעל צום לא יכול לעבוד עבודה. וממילא יעקב כבר לא יוכל לשרת בקודש. אלא זה יעבור אליו. ואז כך הוא יוכל לקבל את הברכות שוב בחזרה.
ולכן כשהם נפגשו בא עשיו ונישק אותו כי אין לו מה להלחם איתו יותר.
וממילא יוצא מכאן - שיעקב חשב, מדוע מגיע לי את המכה הזאת ברגל?? להיות צולע?? אחרי כל מה שנלחמתי??
אבל בסוף יצא מזה לטובה, שבזכות זה שנהיה צולע זכה להינצל מאחיו עשיו. !!
ובאמת בסוף כתוב - ותזרח לו השמש, שהקב״ה ריפא אותו מצלעתו.
ממילא לומדים מפה - שאדם לפצעים נלחם ונאבק!! ולא מוותר, אבל פתאום הוא מקבל מכות מפה ומשם, ולא מבין!! ריבונו של עולם!! זה מה שמגיע לי? אחרי כל מה שנלחמתי??
אבל צריכים לדעת שהקב״ה עושה איתנו הכל לטובה, צריך להיות בסבלנות. ובסוף נראה שהכל לטובה!! שהיה שווה המאבק!! היה שווה להלחם!!
נמשיך לההאבק ביצר הרע, ובזכות זה נזכה שהקב״ה יעזור לנו לנצחו!

עד הגאולה הקרובה במהרה בימינו אמן!!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1429

2 תגובות על “פרשת וישלח – המאבקים בחיים !!”

  1. נעמי שער הגיב:

    מדהים תודה רבה.מעודד ומנסיק למעלה.ואומר, אל ייאוש כלל בעולם!!!!

  2. שלומי הגיב:

    אם אפשר להסביר בבקשה מה בדיוק היה היאבקות עם השר של עשיו, כי משמע זה היה פיזית וזה קשה להבנה כי מלאך הוא לא משהו פיזי ואיך אפשר להילחם עם רוח/אוויר?
    וגם למה דווקא בירך האם היה משהו מיוחד בירך או שפשוט זה היה באופן אקראי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!