ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת חוקת – כוחו של מעשה קטן

בפרשה רואים איך שמשה רבינו היכה את הסלע במקום לדבר אליו. מדוע הוא עשה כן? למה ה׳ ציווה אותו לדבר אל הסלע ולא יכל להביא להם מיים מן השמיים? מהו כוחו של מעשה קטן שמשפיע לדורות.

פרשת חוקת -כוחו של מעשה קטן!

ראינו בפרשה איך שמשה רבינו מנהיגם הרוחני של עם ישראל – נגזר עליו לא להכנס לארץ משום שהוא לא דיבר אל הסלע אל היכה אותו. ובכך לא היה קידוש ה' כמו שצריך, לכן קיבל עונש כ''כ קשה.

ולכאורה מדוע משה רבינו באמת לא דיבר אל הסלע? אלא היכה אותו? ולמה בכלל ה' היה צריך לבקש ממנו להוציא מים. וכי ה' לא יכל להוציא להם מים כמו שהביא להם את המן, ואת השליו.?

אלא כאן מונח יסוד עצום- שהרי ידועה הגמרא בב''מ (פו: ) שכל מה שעשה אברהם אבינו ע''י עצמו –ה' עשה לבני ישראל במדבר בעצמו. ומה שעשה אברהם למלאכים ע''י שליח- הקב''ה עשה לעם ישראל ע''י שליח. ולכן שכתוב אצל אברהם- אל הבקר רץ אברהם, אז גם אצל הקב''ה כתוב- שנתן להם שליו. וכן ואקחה פת לחם-ה' נתן להם מן בעצמו מהשמים. אבל בגלל שאמר לשליח-יוקח נא מעט מים. אז לכן ה' לא נתן מים בעצמו לעם ישראל אלא ציווה את משה רבינו לתת להם.

עד היכן הדברים מגיעים- נראה מה הכח של מעשה קטן של האבות הקדושים. יש לזה השלכות לכל החיים. אם אברהם אבינו היה מתאמץ רק עוד קצת והיה נותן להם מים בעצמו. אז הקב''ה לא היה צריך לבקש ממשה רבינו שיביא מים לעם ישראל. אלא היה מביא להם בעצמו. ואז משה רבינו לא היה חוטא ואז היה נכנס לארץ ישראל- וממילא לא היה נחרב בית המקדש. ולא היינו אלפיים שנה בגלות.

רואים כמה יש חשיבות למעשה קטן של האדם - שלפעמים אדם חושב מה כבר עשיתי. מה זה משנה אם אני מניח תפילין , או שומר כשרות או שבת. וכי אני נחשב בכלל בעולם? לא סתם אמרו חז''ל שחייב אדם לומר בשבילי נברא העולם. שכל אחד יחשוב שהוא כל העולם, ויש לו השפעה במעשים שלו. ויש שכר ועונש על כל מעשה ומעשה, אפילו על המעשים הכי קטנים שאנו לא שמים לב אליהם.

אם נעשה חשבון- כמה חסד אדם עושה בחיים שלו. עם משפחתו. ועם חביריו. ועם אנשים ברחוב. והוא אפילו לא יודע, ולא שם לב. כמה נתינה ועזרה לזולת. כמה ברכות ומצוות אדם עושה- יש לזה המון משמעות. ויש על כל דבר שכר נצחי בעולם הבא.

וכמו שמסופר על ר' שלום שבדרון זצ''ל
שהלך פעם ברחוב עם שני הילדים שלו הקטנים. ופגש אותו רבו ושאל אותו- לאיפה אתה הולך? אמר לו-אני לוקח אותם לרופא. אמר לו-כן, אבל מה אתה עושה? –מה הפירוש..אני..לוקח אותם לרופא הם לא מרגישים טוב. כן אבל שאלתי מה אתה עושה?- לא הבין ר' שלום מה התכוין לשאול אותו. מה התכוין הרב? אמר לו- אני יסביר לך, הרי אתה עכשיו לוקח את הילדים לרופא, אתה יודע איזה חסד עצום אתה עושה איתם? אתה יודע איזה שכר יש לך על זה.? למה אתה חושב שאתה בסך הכל הולך לרופא.? הרי אתה עכשיו עושה חסד!! –תכיון לשם חסד!! לשם מצווה גדולה.

כמה חסדים אנו עושים עם האשה, ועם הילדים, או סתם עם מישהו בעבודה או ברחוב. עוזרים לאנשים. אפילו בדברים קטנים. אלו הם מעשים טובים שמקבלים עליהם שכר עצום.

וכמו שמסופר על אשתו של הגאון מוילנא- שהיא וחברה שלה היו אוספות כסף בשביל עניים. והיו מסתובבות בין הבתים, כל לילה. במשך כמה שנים. עד שכבר היו מאוד מבוגרות. ואמרו שמי שתפטר ראשונה צריכה לבא לשניה בחלום ולספר לה מה קורה שם בעולם העליון. וכך היה. חברה שלה נפטרה ובאה אליה בחלום ואמרה לה שלא יכולה לספר לה הרבה- אבל יכולה לומר לה דבר אחד –שיש חשבון על כל מעשה ומעשה שאדם עושה אפילו הכי קטן. והראיה היא- שפעם אחת היינו באיזה רחוב וחפשנו כתובת של עשיר אחד. ואת הצבעת על איזה בית . ולכן אין לך מושג כמה שכר קיבלת על זה. יותר ממני.

ומכאן רואים כמה חשיבות יש על כל מעשה שאדם עושה. לא לזלזל בדברים הקטנים. - אדם גדול ניכר בדברים הכי קטנים.

אפילו קריאת שמע. או תפילין. או נטילת ידיים בבוקר. לכבוד בורא עולם.!!

ובורא עולם מחזיר לנו כפל כפליים!!

ה' יזכינו שנזכה לקדש שמו בעולם! ולעשות מעשים טובים -שיזכו אותנו לביאת משיח בקרוב -אמן!!

שבת שלום ומבורך!!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1153

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!