ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת מטות – התורה – הכח לנצח במלחמה!

משה רבינו שולח למלחמת מדיין. אלף למטה אלף למטה .שהיו אלף שיוצאים למלחמה. ואלף שיושבים ולומדים תורה כנגדם. כי בלי התורה אי אפשר לנצח במלחמה. וכן מצינו עוד כמה דוגמאות בתורה ובחז"ל, שרק התורה היא מגינה על עם ישראל.

פרשת מטות - לימוד התורה - הכח לנצח במלחמה!

הקב''ה אומר למשה רבינו, הילחם במדיין, ואחר תאסף אל עמיך. ויצטרך לקחת "אלף למטה אלף למטה" לכל מטות ישראל תשלחו לצבא"

כתב בעל הטורים- לכל מטה שני אלפים הרי עשרים וארבעה אלפים הלכו עליהם למלחמה. –כנגד עשרים וארבעה אלף שהפילו מישראל.
ולכאורה לא מובן, שהרי כתוב שמשה רבינו שלח רק שנים עשר אלף חלוצי צבא. ואיך כתוב שהיו עשרים וארבעה אלף?

אלא הכוונה - שכנגד כל הלוחמים שיצאו לקרב, היו אלף שיושבים ולומדים תורה כנגדם. על מנת שיצליחו הלוחמים במלחמה. והתורה מתחייסת שווה בשווה גם לאלו וגם לאלו . שנחשב שכולם יצאו למלחמה. להוכיח שאין הצלחתם של הלוחמים בצבא אלא בזכות התורה הקדושה, בזכותם של אלו שיושבים ועמלים בתורה.

ומכאן כל תלמיד ישיבה צריך לדעת ולהעריך את עצמו ואת לימוד התורה שלו. שלא יפסיק או יתבטל ח''ו. כי בלימוד תורה שלו הוא מחזיק את העולם. ובזכותו החיילים מנצחים בקרב. וזה הזכות שיש לעם ישראל. כמו שכתוב-אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה' אלוקינו נזכיר. שכל אומות העולם, צריכים רכב וסוסים ופרשים ונשק בשביל להלחם. אנחנו רק מזכירים שם ה'. בתפילה ובלימוד תורה . אנחנו מנצחים. ולכך יש כמה ראיות בחז''ל ובתנ''ך:

כך אומרת הגמ' סנהדרין (מט.) אם לא יואב שהיה לומד תורה, לא היה עושה דוד מלחמה. אם לא היה דוד לומד תורה לא היה יואב הולך למלחמה. 12 אלף ראשי גייסות . כל אחד כנגד השני שלומד לזכותו.

אומר המדרש פרשת בהעלותך-אפילו פילוסופים גדולים, כמו בלעם, הרשע שרצה להרע לעם ישראל-אמר להם-לכו לבתי כנסיות ובתי מדרשות. כל זמן שהקול קול יעקב-אין הידיים ידי עשיו שולטות.

וכמו שכתוב-במלחמת עמלק-וכאשר ירים משה את ידו וגבר ישראל, וכאשר יוריד את ידו וגבר עמלק. ואומרת הגמ' בראש השנה(כט.)-וכי ידיו של משה עושות מלחמה-אלא כל זמן שמסתכלין כלפי מעלה, ומשעבדין עצמן לקב''ה –היו נוצחין. ואם לאו-היו נופלין.

וכן רואים בפרשת בחוקותי-אם בחוקותי תלכו, ופרש''י אם תהיו עמלין בתורה, -וחרב לא תעבור בארצכם, ונתתי שלום בארץ. שרק בזכות התורה לא יהיה מלחמות.

וכן ראינו אצל חזקיהו מלך יהודה - עמד ונעץ חרב בבית המדרש ואמר מי שלא ילמד תורה יידקר בחרב, ולא היה תינוק ותינוקת שלא ידעו טומאה וטהרה מדן ועד באר שבע. ובסוף הגיע סנחריב עם צבא עצום, אמר לקב''ה-אני עשיתי את שלי, מכאן ואילך תעשה את שלך. והקב''ה שלח מלאך שהיכה את כולם, ומתו בלילה אחד. ובזכות מה? בזכות הכח של התורה .

וזה מה שאמר דוד המלך, שהכריע חד משמעית: 'עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים'- דרשו חז''ל: לא עמדו רגלינו (בניצחון) המלחמה - אלא בזכותם של לומדי התורה בשערי ירושלים!(מכות י.).

מכאן רואים כמה החשיבות של לימוד התורה, שזה הקיום של העולם, ורק ע''י עמל בתורה, עם ישראל יורדים למלחמה ונוצחים. כי יש להם נשק רוחני, ששום נשק אחר לא יכול נגדו.

בואו נתחזק כולנו בלימוד תורה, ובקביעת עיתים לתורה, ובקריאת תהילים בשביל חיילנו שנמצאים ממש עכשיו במלחמה! והם צריכים את הכח של התורה כדי לנצח את האויבים!

יהי רצון שיפלו אויבינו תחתיהם, ה' ילחם לכם ואתם תחרישון! אמן!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1203

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!