ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת מצורע – לשון הרע כנגד כל התורה!

מדוע כ"כ חמור העניין של לשון הרע? מה השייכות של לשון הרע לנגד הצרעת? איך אפשר להישמר מהאיסור החמור הזה?

פרשת מצורע - לשון הרע כנגד כל התורה

ראינו בפרשה שכתוב "זאת תורת נגע הצרעת.. לטהרו או לטמאו"

כתב בעל הטורים, חמש פעמים מופיע בפרשה 'זאת התורה' או 'זאת תורת הצרעת', ללמדך שהמספר לשון הרע כאילו עובר על חמישה חומשי תורה.
וכן מצינו שבכל חומש מוזכר עונש של לשון הרע.

כמו שמצינו בחומש בראשית אצל אדם הראשון שחטא שסיפר לשון הרע על חווה שהיא החטיאה אותו. וכן אצל יוסף הצדיק שדיבר לשון הרע על אחיו, ונענש וכן מצינו בחומש שמות שבגלל שמרים דברה לשון הרע הייתה מצורעת כשלג שבעה ימים אפילו שהייתה צדקת. וכן בחומש ויקרא מצינו שכתוב לא תלך רכיל בעמך. וכן בחומש במדבר אצל המרגלים שהוציאו דיבה על הארץ. וכן קורח ועדתו שדיברו על משה רבינו. וכן בחומש דברים שמצינו שכתוב זכור את אשר עשה ה׳ למרים.

ומכאן רואים שבכל התורה כולה מוזכר העניין החמור של לשון הרע, לכן מי שמדבר על חבירו כאילו עבר על חמישה חומשי תורה. ומה שנאמר בהמשך 'לטהרו או לטמאו', אפשר אולי לרמוז שהגאווה היא זו שמביאה כידוע את האדם לדבר לשון הרע. שאם לא הייתה לו גאווה – לא היה עושה כן.

אלא ודאי שהוא חושב שהוא צדיק יסוד עולם ורק האחרים פגומים, וממילא הלשון הרע שהוא דיבר גרמה לו את הצרעת כדי שישב בדד מחוץ למחנה. מידה כנגד מידה. כמו שהוא הפריד בן אדם לחבירו ובין איש לאשתו - כך הוא יהיה מובדל מכולם ויתחיל קצת להסתכל בנגעי עצמו. וזה שהגאווה מטמאת אנו יודעים, אבל מה שייך לטהרו?
אפשר להסביר על פי המשנה הראשונה במסכת אבות, "משה קיבל תורה מסיני" וכו', שהסיבה שהר סיני זכה שהתורה תינתן עליו ולא על הר אחר היא מפני שהוא נמוך משאר ההרים, שהרי הקב"ה אוהב את השפלים. אלא שהשאלה נשאלת: אם הקב"ה אוהב ענווה ושפלות, מדוע לתת את התורה על ההר? לכאורה עדיף בעמק או לפחות במישור? ולמה דוקא על ההר?

אלא מכאן לומדים שהאדם צריך גם קצת גאווה, שאם במידה הזו לא היה שום צד טוב, הקב"ה לא היה בורא אותה.
הקצת גאווה היא להתגאות שאתה יהודי שהולך בדרך ה'. ואם צריך לחבוש כיפה - אני לא אתבייש לחבוש כיפה גדולה, וכן ציצית, ולברך בקול רם. להבדיל, אם איזה מפקד בצבא בדרגות גבוהות יבוא לחתונה עם המדים שלו - אינו מתבייש. קל וחומר שעלינו להתגאות במדים שלנו, שהם שבת וכו', וכן שאשה תתגאה בבגדי. הצניעות שלה ובכיסוי הראש.
ה׳ יזכינו לשמור פינו ולשכנינו מדיבורים של לשון הרע, ומגאווה אסורה. אמן!!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=930

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!