ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת נשא – השפעה שלילית של החברה

בפרשה ראינו את פרשת סוטה, שכל הרואה סוטה בקילקולה יזיר עצמו מן היין. ולכאורה לא מובן, מה אשם מי שרואה את הסוטה? מדוע הוא צריך להיות נזיר בגלל מה שהוא ראה? כמה החברה משפיע על האדם. בלי שאנחנו מודעים לכך. וצריכים להזהר לשמור את עצמינו.

פרשת סוטה – השפעה שלילית של החברה

בפרשת השבוע ראינו את עניין סוטה, כלומר אשה שנסתרה עם גבר לאחר שבעלה הזהירה על כך. בעלה לוקח אותה לבדיקה אצל הכהן שמשקה אותה במי סוטה שבודקים אם נטמאה או לא. לאחר מכן הפרשה עוברת לעניין נזיר שנודר להתנזר מיין.
הגמ' במסכת סוטה שואלת: מדוע נסמכו פרשת סוטה לפרשת נזיר? ועונה: "לומר לך שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין".

ולכאורה לא מובן, מה אשם מי שרואה את הסוטה? אפשר להבין אם היה הפוך, שמי שעושה עבירות יזיר עצמו מן היין, דהיינו האשה הסוטה בעצמה, אבל מדוע שאיזה עובר אורח שרק ראה את הסוטה בקלקולה יצטרך להפוך לנזיר?

אלא חז"ל לימדו אותנו כאן כלל עצום בשליטה עצמית על היצר והתאוות שלנו. כמה לסביבה יש השפעה רבה עלינו. ברגע שאנו רואים משהו לא טוב, איזשהו דבר עבירה או מישהו שהולך אחר תאוות העולם, למרות שהדבר חיצוני הוא משפיע עלינו ומשנה אותנו בפנימיות.

חז"ל לימדו אותנו שאם אנו רואים סוטה בקלקולה, לא נרגיש שהכל בסדר אצלנו, שהרי היא זו שעשתה את העבירה ולכאורה אנחנו לא קשורים לעניין. אלא מייד אנחנו צריכים לקבל על עצמנו נזירות מיין ושכר (שמסמל את שיא התאוות), משום שספגנו לתוכנו את ההשפעה השלילית.

אנשים חושבים שהם נמצאים בשליטה עצמית על חייהם, אבל כל התקדמות או נסיגה בחיים מושפעת מהרבה גורמים שמתרחשים לאורך זמן. אף אחד לא קם בבוקר צדיק או רשע בניגוד למה שהיה כל חייו. הנפילות שלנו הן קטנות וכך גם ההתקדמות שלנו היא אטית. אדם יכול להתחזק מעט או להתרחק מעט, ולאחר זמן מה עוד קצת וכך הלאה עד שלאחר זמן ניתן להרגיש בשינוי מהותי. הכל קורה מדברים קטנים שאנו רואים או שומעים ואנחנו לא יודעים שהנפילה נגרמה מתוצאה מכך.

אדם שרואה אנשים עוברים עבירות לא מרגיש שמשהו לא בסדר, אך בפנים הוא מושפע מהדבר ולאחר זמן הדבר יבוא לידי ביטוי מבלי שהוא יבחין בקשר. אדם מאמין יכול להיקלע לסביבה שאינה שומרת תורה ומצוות, שם ילגלגו על רבנים גדולים ויזלזלו בערך המצוות. וזה לא ישפיע עליו. אבל לאט לאט הוא יראה איך הוא גם מתחיל לזלזל במצוות, ולא מקפיד על כל מיני דברים שהיה מקפיד עליהם.

מה שגרם לאותו יהודי מאמין ליפול באמונה זה רצף הדברים שעבר שהחלישו אותו עוד ועוד לאט לאט. כשהיה בחברה שמזלזלת במצוות הוא היה בטוח שהוא בשליטה, אבל כבר אז התחילה הנפילה שלו.

כולם היום צופים בטלוויזיה ובאינטרנט , בדברים שמרחיקים אותנו מהאמונה, קוראים עיתונים, עושים דברים רבים שמחלישים אותנו וגורמים לנו לנפילות. כל המדיה והתקשורת שיש היום נוראית, כמה מעשי אלימות, ואונס, רציחות כל שני וחמישי, גניבות, הכל! ופעם היינו מתפלאים איך יכול להיות שככה פלוני עשה? איך יכול להיות שמישהו דקר או אנס, אבל היום זה נהיה דבר שבשיגרה. מי שצריך להשיג משהו הוא יעשה הכל בשביל זה. ולמה? כי כבר כל החושים שלנו נהיו כהים.
שהרי אם נראה, שביחס למה שהיה למשל לפני כ50 שנה, האלימות גברה, הפשיעה התרחבה, רמת הצניעות ירדה, התאוות צמחו, האמונה נחלשה וכו'. הכל נעשה בצורה הדרגתית מבלי שנרגיש בכך, מתוך השפעות הסביבה.

התורה שרואה את שורש הדברים הסמיכה את פרשת סוטה לנזיר כדי ללמד אותנו שאם ראינו משהו שיעורר בנו תאווה גשמית וחוסר אמונה, אנו צריכים כתגובה להגביל את התאוות שלנו בצורה יזומה כמו נזירות מיין, ובכך להתרחק מאותן תאוות שהושפענו מהן.

לכל נפילה שאנו נתקלים בה, גם אם לכאורה אין לנו כל אשמה ושום קשר לדבר, נשתדל לתת תגובה נגדית שתחזיר לנו את האמונה. אנשים שהתרגלו לחילול שבת כבר מפסיקים להתרגש מזה והכל נראה טבעי, הם הגיעו למסקנה שיש יהודים ששומרים שבת ויש כאלו שלא, כאילו שאין בזה שום פסול. אנשים שהתרגלו לחוסר צניעות לא מבינים שיש בזה משהו לא בסדר, אנשים רבים שכחו מה זה להיות יהודי ובשבילם הפגישה עם המצוות היא בברית המילה, בבר מצווה ובחתונה, בעוד שאת שאר החיים הם מעדיפים לחיות כמו הגויים. לא מתוך רצון להתרחק מדרך התורה חס ושלום, אלא מתוך הרגלי הסביבה.

כל דבר שאדם רואה או שומע, הוא מושפע ממנו גם אם לא חושב שזה השפיע עליו לרעה או לטובה. אדם מושפע מאוד מהסביבה שלו, כולנו רוצים להיראות טוב, ושכולם ידברו עלינו רק דברים טובים. אנחנו מחשבנים כל דבר שאומרים עלינו. ודואגים לספק לחברה את מה שהיא רוצה לשמוע.

אנחנו חיים היום בחיים של שקר, אם כל אדם שיסתכל סביבו, ויראה איך הוא מתלבש, איזה משקפיים יש לו, איזה נעליים, איזה חולצות עם מותגים, בשביל מי הוא דואג להתלבש כ''כ טוב?? מה איכפת לו איזה חברה החולצה שלו, או הנעל שהוא לובש?
לפני שאנשים בונים בית, או קונים רכב, הם מסתכלים סביבם מה יש לחבר'ה, מה הולך היום. הוא לא חושב כמה הרכב עולה, אם הרכב הוא נח, אם שווה לו להיכנס להשקעה הזו. כלום. הכל שווה לו שכולם יבואו בבוקר ויראו את האוטו החדש, ויגידו לו –איזה יופי!

מסופר על איזה אדם שהתחיל לבנות בית, והביא פועלים שישימו יסודות לבית, ויצבעו ויבנו הכל. לאחר שסיימו לבנות את הבית, התחילו לעצב את הגינה בחוץ.
עבר שם איזה עובר אורח ואמר לבעל הבית, נראה לי שאתה צריך לשים את האבנים בצורה הזאת, ואת הפרחים תחליף לצבע אחר , ותשים מים שייראה כמו נחל.. וכו'. אמר לו בעל הבית – מה אתה בכלל מתערב לי? מי אתה? וכי אני מכיר אותך?
אמר לו אותו אחד- הרי למי אתה בונה את הבית, ודואג שהכל ייראה יפה בחוץ? בשביל האנשים שעוברים ושבים פה. אז יש לי זכות להתערב.

היום כולנו מושפעים כל היום מהחדשות שיש בחוץ, מהסרטים שאנו רואים, כמה אלימות, פשע, אונס, סרטים רומנטיים, חושבים שאלו החיים האמיתייים.
לכן אנשים מקנאים אחד בשני, לא יכולים לשמוח במה שיש לחבירו, צרות עין. כל אחד מוציא את העיניים למה לשני יש. למה אין לי כמו שלו.

אנשים יש להם כסף, בית, רכב, אישה ילדים, הכל!! ולא שמחים! למה?? מה חסר להם??
הרי יש לך הכל!! חנויות, עסקים, פועלים, עובדים, כל מה שרצית. אבל עדיין מרגישים חוסר. למה לשכן שלי יש יותר. למה הוא מצליח יותר ממני.
וכל זה משום מה? משום שרואים תמיד מה יש לשני. ומקנאים. אדם רוצה להיות כמו החברה שהוא נמצא בה, כי הוא מושפע אוטומטית ממה שהוא רואה סביבו.

כדי להישאר בשליטה על התאוות ולא לתת להן את הפתח להשתלט עלינו מבלי שנרגיש בכך, אנו צריכים ללמוד לזהות את המקרים שעלולים להחליש אותנו. אסור לומר על עבירה שמישהו עושה שזה לא נורא, צריכים להרגיש שזה נורא ושזה כואב שיהודי לא מניח תפילין או לא שומר שבת.
אפילו ש"איש באמונתו יחייה" אבל כלפי עצמנו אסור לנו להשלים עם המצב. גם אם כולם מסביב מחללים שבת, זה לא מצדיק את זה וזה לא עושה את זה בסדר. גם אם אף אחד לא מניח תפילין מסביב, זה לא אומר שזה טוב. אנו מחוייבים להחדיר לעצמנו אמונה בכל פעם שהיא נחלשת מעט כתוצאה מהסביבה החיצונית.

רואים מכל זה, כמה אנחנו מושפעים מהחברה שסביבינו , וכל דבר משפיע עלינו. לכן צריך למצוא את המקומות ואת האנשים הנכונים שנהיה מוקפים באנשים חיוביים, ושומרי תורה ומצוות. ונדע לשים לב שילדינו מקבלים חינוך יהודי טוב, ולא מושפעים מהחבר'ה סביבם לרעה ח''ו.
ה' יזכינו!! שבת שלום ומבורך!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1109

תגובה אחת על “פרשת נשא – השפעה שלילית של החברה”

  1. Bloria Lasry Roizman הגיב:

    Good to see you and hear your Divrai Torah,
    Asher Koah
    Dora
    Bruria

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!