ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת שלח לך – מדוע צריך עשרה למניין? ומדוע לומדים זאת דוקא מהמרגלים?

מדוע צריך להתפלל במניין בעשרה? למה לא מספיק להתפלל לבד?
מדוע לומדים את זה מהמרגלים? מה הכח העצום שיש בציבור שמתפללים?

פרשת שלח לך -מדוע צריך עשרה למניין?

ומדוע לומדים זאת דוקא מהמרגלים?

בפרשת השבוע אנו קוראים על המרגלים שתרו את הארץ והוציאו דיבת הארץ רעה, ובא משה רבינו ואומר ליהושוע וכלב היבדלו מתוך העדה הרעה הזאת.

ומכאן לומדים חז״ל גזירה שווה -תוך תוך עדה עדה. ונקדשתי בתוך בני ישראל. שמכאן שאין דבר שבקדושה פחות מעשרה. כמו ששם היו עשרה .

ולכאורה איך מצאו חז״ל סמך למניין שזה דבר שבקדושה מהמעשה של המרגלים? וכי לא מצאו מקום אחר ללמד ממנו? מדוע דוקא משם?

ועוד צריך להבין-בכלל מדוע צריך עשרה אנשים בשביל מניין? למה אי אפשר להתפלל לבד? וכי הקב״ה לא שומע את התפילה שלנו?

מה יש כ״כ מיוחד במניין?

אלא ידועה הגמרא בברכות ז: שמספרת על ר׳ יצחק ששאל את רב נחמן מדוע לא הגיע להתפלל היום בבית הכנסת? אמר לו- שלא הרגיש טוב. אמר לו לפחות היית מנסה להשיג עשרה אנשים שיבואו לביתך. אמר לו -זה יותר מדאי טירחה בשבילי. אמר לו -מה כ״כ העניין להשיג עשרה אנשים? אמר לו -כי כתוב : הן אל כביר לא ימאס תפילת רבים. וכן כתוב פדה בשלום נפשי כי ברבים היו עימדי. ממילא רואים שיש כח לציבור שמתפללים ביחד שהקב״ה לא מואס בתפילתם.

ולכן אפילו שאפשר להתפלל גם לבד, אבל זה לא בטוח שהתפילה תתקבל. רק כשמתפללים במניין אז ודאי התפילה תתקבל. בגלל הכח של הציבור.

וכך הגמרא (ב״מ פה:) מספרת על אליהו הנביא ששאלו אותו מה הוא עושה למעלה. אמר להם שהוא מקים את האבות הקדושים ונוטל להם ידיים והם מתפללים. ולמה לא מקים את כולם בבת אחת? כי אז יבא המשיח מייד ועדיין לא הגיע הזמן.

אמר לו-יש בעולם הזה כאלו אנשים שיש להם כח בתפילה כמו האבות? אמר לו -ר׳ חייא ובניו. שפעם אחת ירדו לפני התיבה להתפלל, וכשאמרו משיב הרוח באה רוח ועקרה את העצים. ומשיב הגשם בא גשם חזק. עד שהייתה סערה גדולה כדי שלא יוכלו לומר מחייה המתים. כי אז יהיה תחיית המתים.

רואים שאפילו האבות הקדושים ור׳ חייא ובניו אם כל אחד מתפלל לבד , אין להם כח בתפילה שלהם כמו שהם מתפללים ביחד. כי ב״יחד״ זה עוצמה אחרת. זה כח של תפילה אחר. שבוקעת את כל הרקיעים.

ציבור -זה ר״ת : צדיקים, בינוניים, רשעים.

זה מכלול של כל עם ישראל ביחד. שכולם ביחד מתפללים ופונים לבורא עולם בבקשה ובתחנונים. לכן הוא מקשיב לכולם. ומקבל תפילתם.

ויותר מזה -גם כשיש עשרה אנשים שהם ביחד, אפילו מדברים דיבורי חול. ועושים דברים אחרים גם שכינה שרויה בינהם. עד כדי כך יש כח לציבור.

ולמה דוקא עשרה? ולא יותר או פחות?

משום שעשרה הם כל הסוגים שיש בעם ישראל, כמו שהתורה מונה בפרשת ניצבים. ראשיכם, שבטיכם, מחוטב עיציך עד שואב מימיך. וכן׳

ומימלא הקב״ה רוצה שנהיה באחדות מלאה, שכולנו מפנה אליו ביחד. בלי שום הרגשת עליונות מעל השני. או ח״ו זילזול באחר.

ומדוע דוקא לומדים את זה מהמרגלים?

כי כתוב במדרש שכל הסיבה שהמרגלים הוציאו דיבת הארץ רעה משום שרצו לשבת ללמד תורה בנחת ושלווה במדבר. ולא רצו להכנס לארץ ולהיות עסוקים במלחמות וטרדות אחרים. ממילא כוונתם הייתה באמת לשם שמיים, כי רצו לעבוד את ה׳ בשמחה ובנחת.

אבל הקבה לא רוצה שנעבוד אותו כשהכל רגוע, אלא דוקא מתוך הקשיים והניסיונות. דוקא במצב שאין את כל התנאים. עדיין נדע ללמד תורה ולהתפלל.

ולכן לומדים את כל העניין של תפילה ועבודת ה׳ מהמרגלים.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1973

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!