ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת שמיני – אל תעשה חשבונות!

בפרשה ראינו שמתו נדב ואביהו כי הקריבו אש זרה, והיו שתויי יין. איך יכול להיות שחטאו בכאלו חטאים.? אי אפשר להבין את זה? הרי בוכים עליהם בכל יום כיפור שמיתת צדיקים מכפרת על הדור כמו יום כיפור. ?

פרשת שמיני - אל תעשה חשבונות!

ויהי ביום השמיני-יום שהיה שמחה גדולה כלפי שמיא. אבל למה כתוב ויהי? הרי הגמ' אומרת במגילה-שכל מקום שכתוב ויהי זה לשון צער. ומה היה הצער ביום השמיני?
שמתו בניו של אהרון הכהן. ולמה? כי הורו הלכה בפני רבם.
ויש דיעה שהיו בני 13. והם היו כ''כ צדיקים ,שמשה רבינו אמר-שהם יותר גדולים ממני.
הפרשה מספרת לנו, על מותם של שני בני אהרון-נדב ואביהו. שנכנסה אש והרגה אותם.
ולמה מתו? יש כמה סיבות לכך- או כי הקריבו אש זרה שלא התבקשו. או שלא נשאו נשים. שלא התחתנו. או משום שלא שמשו בבגדי כהונה. או שהיו שתויי יין. או שהורו הלכה בפני רבם.
ר''ת -אש זרה- אש, שתייה, זרע(שלא נשאו אישה)., רחיצה. הורו הלכה.
איך יכול להיות שחטאו בכאלו חטאים.? אי אפשר להבין את זה? הרי בוכים עליהם בכל יום כיפור שמיתת צדיקים מכפרת על הדור כמו יום כיפור. ?

יש כאלו שביארו שבאמת כל כוונתם הייתה לשם שמים-שלא רצו לישא אישה שלא יהיו טרודים בילדים, לא יוכלו להיות מנהיגים כמו שצריך. כמו שהיה עם משה רבינו שמסר נפש למען עם ישראל ולא היה יכול להשקיע בילדים שלו. ולכן בניו לא המשיכו אותו כי לא עסקו בתורה. אלא רק יהושוע. והם חשבו שהם הממשיכים שצריכים להנהיג את הדור. וזה מה שהם אמרו -(סנהדרין נב.) מתי ימותו שני הזקנים האלו ואני ואתה ננהיג את הדור. אמר להם הקב''ה-נראה מי קובר את מי. (עי' תוס' יומא נג.). ולכן הם רצו להתמסר בכל כוחם לעם ישראל.
וא''כ למה זה קרה להם? הרי היה להם כוונה לשם שמיים?
כי קיום תורה ומצוות, זה נעשה בלי חשבונות . בלי שכל. תעשה מה שאומרים לך!! אל תעשה חשבונות יותר מדאי. לפעמים אדם אומר-ה' מבין אותי, הוא מתיר לי לעשות כך וכך. או אני במצב שאני יכול להקל בזה, כי זה מצווה. וכל מיני חשבונות כאלו.

אם ה' ציווה לא לעשות –אל תעשה!! אל תתחכם יותר מדאי. תדע להתבטל לבורא עולם. אם הוא אמר, הוא יודע למה לא לעשות . אדם שלא מתבטל לעבודת ה', סופו שיפול. כי לפעמים לא מבינים למה, ומדוע. וחושבים שצודקים, אבל בסוף רואים שזה היה טעות. וכך קרה לבניו של אהרון אפילו שהיו צדיקים גמורים. מתו במיתה משונה, שנכנסה אש והרגה אותם. למה? אל תעשו יותר מדאי חשבונות, ולכן כיון שעשו נגד ציווי ה' ולא נשאו אישה- וגם הקריבו אש זרה, או נכנסו למקדש שתויי יין, היה עליהם קטרוג.
תמים תהיה עם ה' אלוקיך-התהלך לפניו בתמימות, פעם היו תמימים, היו עושים בלי שאלות. היום כל דבר רוצים הוכחה, רוצים מקור לדברים. למה מי אמר? איפה זה כתוב? מנסים להתחכם, לכן הדור נראה ככה.

ראינו לאורך כל ההיסטוריה אפילו אנשים גדולים הפסידו את כל חייהם בגלל חשבונות מיותרים. ונביא אותם בקצרה:
הגמ' מספרת הגמ' בברכות י. לגבי חזקיה המלך. שאמר לו ישעיה –מת אתה ולא תחייה. כי לא נשא אישה. אמר לו –למה לך חשבונות שמיים? תישא אישה בלי חשבון. אפילו שידע שיצאו לו בנים לא טובים..
וכן רואים אפילו שצלפחד-נתכיון לשם שמיים שהיה מקושש עצים בשבת, וכתבו –תוס' ב''ב קיט: שרצה להראות לכולם שהיו טועים –שהיו אומרים שכיון שנגזר עליהם לא להכנס לארץ לא חייבים במצוות. ולכן הראה להם שאסור לחלל שבת. ואפילו שהיה לו כוונה טובה. הוא מת.
וזה רואים ג''כ אצל פנינה וחנה- נשות אלקנה. שלא היו לחנה ילדים. ופנינה הייתה מצערת אותה. אפילו שהתכוונה לשם שמיים. עד עקרה ילדה שבעה –ורבת בנים אומללה. שכל ילד שילדה חנה, מת ילדה של פנינה. אפילו שהייתה מצערת אותה כדי שתזעק ותתפלל לה' חזק. נענשה בעונש חמור. שהרי כתוב-לא תונו איש את עמיתו. אסור לצער שום יהודי.
וכן כתוב על שלמה המלך-שנשא אלף נשים אפילו שכתוב-לא ירבה לו נשים. רצה לקרבן תחת כנפי השכינה. (ירושלמי סנהדרין פ''ב ה'ו). בכל זאת אמר הקב''ה-יתבטל שלמה ואלף כמוהו, ולא יתבטל דבר אחד מהתורה.
ואפילו שנשא נשים נכריות כדי להיות בשלום עם כולם, כדי שלא ישפוך דם במלחמות, ואז לא יהיה ראוי לבנות את בית המקדש. ובסוף הנשים היטו את לבבו.
וזה מה שכתב אח''כ –בקהלת-אל תהי צדיק הרבה, ואל תתחכם יותר..וכו'
וכן ראינו אצל המרגלים-שדיברו דיבה רעה על הארץ, משום שרצו להשאר ללמד תורה, במדבר ביישוב דעת. אפילו הכי-אפילו שיש כוונות טובות, אבל לא באמצעים פסולים. ע''י דיבה.
וכן ראינו במלך שאול- שלא הרג את אגג, מלך העמלקים. ובגלל זה נקרעה מלכותו, ונמסרה לדוד-לדורי דורות. ולמה עשה כן? אומר החידושי הרים-שראה ברוח הקודש-שעתידים ישראל לקבל את התורה מאהבה בזכות גזירת המן, לכן השאיר אותו בחיים.
וא''כ למה נענש שאול? אפילו שהיה צדיק ביותר?
כי ה' לא אוהב חשבונות, אם אדם עושה משהו נגד רצון ה'-הוא מקבל עונש.
וכן ראינו אצל המרגלים-שדיברו דיבה רעה על הארץ, משום שרצו להשאר ללמד תורה, במדבר ביישוב דעת. אפילו הכי-אפילו שיש כוונות טובות, אבל לא באמצעים פסולים. ע''י דיבה.
וכן ראינו במלך שאול- שלא הרג את אגג, מלך העמלקים. ובגלל זה נקרעה מלכותו, ונמסרה לדוד-לדורי דורות. ולמה עשה כן? אומר החידושי הרים-שראה ברוח הקודש-שעתידים ישראל לקבל את התורה מאהבה בזכות גזירת המן, לכן השאיר אותו בחיים.
וא''כ למה נענש שאול? אפילו שהיה צדיק ביותר?
כי ה' לא אוהב חשבונות, אם אדם עושה משהו נגד רצון ה'-הוא מקבל עונש.
וכן ראינו בחטא העגל שכל מה שהם חטאו ועשו אותו-כי רצו שיהיה להם ממשיך בדמות השור במרכבה העליונה. כמו שכותב הרמב''ן. ועם כל הכוונה שלהם –זה היה חטא. כי כתוב-לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה. בלי חשבונות.
וזה הקשר בין פרשת שמיני, לפרשת פרה. שפרשת פרה, באה לכפר על העגל. שהרי פרה אדומה זה בלי חשבונות. בלי הבנה בכלל.
בואו נעבוד את ה' בתמימות, נעשה את מה שמוטל עלינו –ונזכה לכל השפע והברכה מידו הרחבה. אמן! שבת שלום ומבורך!

Rabbi itzchak lasry
Ocean city MD USA
Www.haravlasry.com

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=910

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!