ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת בהעלותך – אלו הילדים!

בהעלותך את הנרות - אלו הילדים!

ראינו בפרשת השבוע -שהקב''ה ציווה את אהרון, בהעלותך את הנירות אל מול פני המנורה ,יאירו שבעת הנירות.
רש''י הביא את דברי המדרש-למה נסמכה פרשת המנורה לפרשת הנשיאים, שכשראה אהרון את חנוכת הנשיאים חלשה דעתו שלא היה עמהם בחנוכה, אמר לו הקב''ה שלך גדולה משלהם. שאתה מדליק ומיטיב את הנירות.

ולכאורה יש להבין מה ניחם אותו כאן? ומדוע זה יותר גדול מאשר הקרבת הקרבנות? מדוע אמר לו "בהעלותך" ולא בהדליקך"? מה העניין בהדלקת המנורה? ומדוע דוקא צריכים להאיר-אל מול פני המנורה?

יש הרבה תירוצים בדבר - יש שתירצו בשם הר''ן שמצא במגילת סתרים , שהקב''ה ניחם אותו בהדלקת המנורה של החשמונאים שהיו מזרע אהרון הכהן. ומשם עם ישראל ידליקו לאורך כל הדורות נרות חנוכה.

אבל אפשר אולי לומר-ע''פ מה שאמרו חז''ל נר ה' נשמת אדם. שכל נר זה רומז לאדם. כל אחד הוא בבחינת נר דולק, יש אחד דולק יותר, יש אחד פחות. ויש כאלה ממש נראים כבויים. יש כאלה שמתנדנדים מצד לצד כל הזמן.

ישנם אנשים שהם כבויים, קשה להם בחיים, והם לא מאירים, חסר להם משהו. הם מחכים למישהו שירים אותם, שיאיר אותם, שיחזק אותם, שייתן להם מילות עידוד! וכשאנו רואים אדם כזה ומנסים לעזור לו, אנחנו אומרים מילה, מייעצים לו מה לעשות. ועוזבים אותו.

או שאנחנו מנסים לחזק מישהו שיתקרב לתורה ומצוות ויחזור בתשובה, נותנים לו מוסר, מראים לו את הדרך, וממשיכים הלאה.

לכן התורה באה ואומרת ! "בהעלותך את הנרות" ..ולא בהדליקך! אל תדליק ותמשיך הלאה, תדאג ותוודא שהוא עולה, שהוא מתעלה, שהוא ממשיך בדרך ולא נופל.

וכן אותו הדבר בחינוך הילדים - שהתורה באה לרמוז, "בהעלותך את הנרות" - זה הילדים שלך.
אם אדם רוצה להעלות אותם, להרים אותם למעלה. זה רק בצורה כזו שיהיו "אל מול פני המנורה" שהכוונה היא לתורה, ולחכמה. (כמו שכתוב הרוצה להחכים-ידרים) כי מנורה נמצאת בדרום.
ומילא רק אדם שמחנך את בניו לתורה ומצוות, אז זוכה שמעלה אותם למעלה. זוכה לראות דורות ישרים מבורכים, הולכים בדרך ישראל סבא.

יש מדרש שאומר -אמר הקב''ה, נר מצווה ותורה אור, נרי בידך ונרך בידי, אם אתה משמר את שלי אני משמר את שלך. שהקב''ה נתן לנו את התורה, אם אנו משמרים אותה, הקב''ה משמר אותנו. שהיא המגינה עלינו כל הזמן.

אבל אפשר לומר ג''כ, שהכוונה היא לבנים של האדם ,שכ''א הוא בנו של הקב''ה, אם אתה משמר את שלי, אני משמר את שלך.
זאת אומרת שרק אם אתה מחנך אותם בדרך התורה, אז אני משמר ג''כ את שלך. ואז אני ייתן לך שפע של הצלחה, שפע של נחת מהילדים. ואני יזכה אותך שהילדים שלך יאירו את העולם. יהיה להם אור על הפנים. וכך תזכה לנחת יהודית אמיתית!
ה' יזכינו! שבת שלום!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1124

תגובה אחת על “פרשת בהעלותך – אלו הילדים!”

  1. שמריהו משה הגיב:

    צפיתי שהניתוח של הילדים יתפוש חלק נרחב ועמוק,לדעתי לשם צריך לכוון,ולא רק למדרשים שאומרים ככה וככה,זה יותר ידוע,אבל הקשר בים בהעלותך את הנירות לילדים זו חשוב מאוד לפתוח ולחקור בזה
    יישר כוחך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!