ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת חיי שרה – עולם חסד ייבנה

איך ראה אליעזר שרבקה מתאימה ליצחק? וכי זה שהיא השקתה את הגמלים? מדוע לא שאל אותה אם היא דתייה? מה המושג של חסד? מדוע הקב״ה החריב את סדום?
עולם חסד ייבנה

פרשת וירא- עולם חסד ייבנה

בפרשה הקודמת, ראינו איך שהקב''ה החריב את סדום. עד כ"כ שלא יהיה בה ישוב לעולם. ובפשטות הנביא אומר: (יחזקאל ט"ז פס' מ"ט) "יד עני ואביון לא החזיקה" שלא היה להם שום מושג של חסד.
ולכאורה הרי הגמ' בסנהדרין (קז:) אומרת שאנשי סדום אין להם חלק לעוה"ב משום שהיו רעים וחטאים ופרש"י רעים - בגופם וחטאים- בממונם. שהיו מורדים בה'.

ויותר מזה מבואר שלא רק מרדו בה' אלא כל עבירה שהיתה בתורה - עברו.

וא"כ כשהנביא שואל: למה נהפכה סדום? ואומר: משום שלא עשו חסד - וכי בשביל זה נהפכה סדום? וכי בשביל זה אין להם חלק לעוה"ב?

אמנם על עבירות שעברו צריכים להענש - שהרי חייבים במצוות בני נח אך למה עד כדי כך?

אלא כתב הרמב"ן - שישנם דברים שלא תלויים בתורה אלא רק בחוקי היסוד. ואם סדום היו עושים חסד, אז אפילו אם היו נואפים וחטאים וגוזלים ועשקים - היו נשארים בעוה"ז ונענשים לעוה"ב. אך כשהחסד לא היה להם שזה בעצם יסוד הקיום - אז גם לא מגיע להם שישארו בעוה"ז.

הכל תלוי בחסד למען השני. וכמו שראינו ג״כ בפרשה שלנו שכשאברהם אבינו שלח את אליעזר למצוא שידוך לבנו יצחק אמר לו שיבדוק קודם אם היא בעלת חסד. ולכאורה מה הוא אמר לו לבדוק קודם אם היא בעלת חסד - הרי קודם צריך לשאול אותה אם היא דתייה בכלל, מאיזה בית של תורה היא באה, וכי זה מה שחשוב רק - האם היא בעלת חסד? לא רואים שהכל תלוי בחסד שנותנים למען השני. שאם יש חסד - יש הכל.
ולכן כשראה אליעזר שרבקה משקה אותו ואת הגמלים שלו - הבין וראה שהיא בעלת חסד ולקחה ליצחק. רואים אנו כמה גדול החסד שהיר העולם כולו עומד עליו כמש"כ "עולם חסד יבנה" ועד כמה הקב"ה מקפיד ע"כ שיהיה חסד בעולם - שהראה לנו את העונש של אנשי סדום שלא עשו חסד.
כמה חסד אפשר לעשות אחד לשני - בלי טררחא כלל - להאיר פנים לשני, לשמח, ואפילו במילה טובה.

שנבין מה הוא חסד אסיים בסיפור קטן:
פעם אחת סיפר ר׳ שלום שבדרון זצ״ל
ששני ילדיו היו חולים בקטנותם, והוא לא רצה ששאר ילדיו ידבקו אז הוא רצה לקחת אותם לכמה ימים לסבתא שתשמור עליהם. קם בבוקר התפלל הלביש אותם ויצא לדרך. באמצע הרחוב הוא פוגש את ר׳ אייזיק שר אחד הגדולים בדור הקודם. ושאל אותו לאיפה כבודו הולך? אמר לו- לקחת את הילדים לסבתא שלהם כי הם חולים. שאל אותו שוב- למה? מה? אמר לו- כי הילדים חולים ו.. ומה? התקיף אותו.. וצריך לקחת אותם לסבתא.. נו.. ? ראה ר׳ אייזיק שר שר׳ שלום לא מבין מה הוא רוצה ממנו. אמר לו בא אני יסביר לך את כוונתי. התכוונתי לומר- שכאשר אתה לוקח את הילדים לסבתא או לרופא זה לא סתם שאתה לוקח אותם וזהו, אלא אתה עושה איתם חסד עצום!! ובמקרה אתה עושה זאת לילדים שלך..
הבין זאת ר׳ שלום וכל נהג בכל דבר קטן שהיה עושה. אם זה לאשתו, הריני עושה חסד עכשיו לאשה, שבמקרה זאת אשתי.
כך אנו צריכים להתנהג בכל מהלך חיינו כ״כ הרבה מצוות אנו עושים ביום, רק אם נחשוב על כך. כמה חסד עם האשה עם הילדים, עם החברים, רק לחשוב שזה חסד עצום!! וזה ייתן לנו כל לעזור ולתת תמיד. ואז נזכה ל״עולם חסד ייבנה״!!

שבת שלום ומבורך!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=684

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!