ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת יתרו – אל תחמוד מה שלא שלך!

לא תחמוד – לכאורה צריך להבין איך אפשר לצוות על האדם משהו שלא תלוי בו? שהרי זה תלוי ברגשות הלב.
ועוד מדוע התורה מפרטת מה אסור לחמוד? הרי בסוף כתוב – וכל אשר לרעיך!

פרשת יתרו -לא תחמוד
לא תחמוד בית רעך לא תחמוד אשת רעך (כ. יד)
אל תחמוד את שאינה שלך.
לכאורה צריך להבין איך אפשר לצוות על האדם משהו שלא תלוי בו? שהרי זה תלוי ברגשות הלב.
ועוד יש להבין - שאל המגיד רבי יעקב גלנסקי זצ"ל אם הפסוק מסיים ואומר "וכל אשר לרעך" לשם מה פרט בתחילה "לא תחמוד בית רעך לא תחמוד אשת רעך ועבדו ואמתו ושורו וחמורו" והרי הכל בכלל ?
אלא ידועים דברי האבן עזרא שכתב - משל לאדם כפרי שעבד בשדה בחוץ והשמש קפחה עליו. ולפתע ראה שעוברת כרכרה של המלך, ויושבת שם ביתו של המלך. וכי יעלה על הדעת שיחמוד בבת המלך? הרי הוא יודע שלעולם לא יזכה להיות ראוי לכך ולא יגיע לו.
כן אותו דבר אדם שחי באמונה בקב״ה ויודע שכל מה שהקב״ה נתן לשני, זה שייך לו. ולא שייך אלי. ממילא הוא לא יחמוד בדברים שיש לחבירו.

ויותר מכך אמר רבי יעקב גלניסקי זצ״ל -
אדם חומד את ביתו של חבירו וחושב בליבו "יש לו דירה, כה נאה, עם מרפסת גדולה, גינה מטופחת ורהיטים משובחים שייובאו במיוחד מרחבי העולם מטבח אמריקאי, ספה איטלקית, נברשת מקריסטל צ'כי מדוע לי אין?..."
לשם כך אנו עונים לו אכן, אתה צודק! גם לך מגיע דירה נאה ממש כמהו. אולם אין זה הוגן שתקבל רק את הדירה שלו ואת כל הטוב שבו הוא התברך ואילו את סאת הצרות שהוא נושא עימו אתה מעדיף להשאיר אצלו. הנה, לך עצמך יש משפחה מאושרת, ילדים טובים ומחונכים ובביתך שוררים שלום ושלוה ונחת, ואילו הוא בית מלא מריבה וקטטה, ילדיו סרו מדרך הישר עצבות שורה שם יום ולילה. אדרבה, החלף עימו כרצונך! קבל את דירתו ותן לו את דירתך אבל יחד עם זאת החלף עימו גם את אושרך.
זהו מה שמלמדת אותנו התורה סיים רבי יעקב "לא תחמוד בית רעך לא תחמוד אשת רעך ועבדו ואמתו ושורו וחמורו" ואל תסתכל רק בפרטים אלא שיגרמו לך קנאה מיותרת אלא הבט ב"כל אשר לרעך!".

צריכים לשנן לעצמינו את דברי הגמרא ביומא לח. שאומרת : אין אדם נוגע במוכן לחבירו כמלא הנימה.
הפשט הוא - לא רק שאדם לא יכל לקחת את מה שיש לחבירו, אלא אפילו לא יכול לגעת בזה.
ולא רק במה שיש לחבירו לא יכול לגעת, אלא אפילו במה שמוכן לו בצד.
זאת אומרת - מה שמגיע לך תקבל, ומה שלא מגיע לך לא יעזור כלום לא תקבל.
אם בורא עולם היה חושב שזה טוב בשבילך, היה נותן לך. אם זה לא הגיע לך, סימן שזה לא טוב לך.

הכל עניין של אמונה, אדם שמאמין בקב״ה שהוא דואג ונותן לאדם את כל צרכיו. ממילא תמיד יהיה מאושר בחלקו. ולא יקנא או יחמוד במה שיש לחבירו.

ה׳ יזכינו! שבת שלום!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1635

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!