ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת נח – מהי אמונה מוחשית?

אומרים חז"ל-נח היה מקטני אמונה. למה? משום שהוא לא האמין שיהיה מבול עד שהמים דחפו אותו לתוך התיבה?
ולכאורה לא מובן, איך אפשר לומר על נח שהוא לא היה כ"כ אדם מאמין. הרי הוא בונה תיבה במשך 120 שנה. וא"כ ודאי הוא מאמין שהקב"ה יביא מבול לעולם.

פרשת נח - מהי אמונה מוחשית?

בפרשה אנו רואים שהקב''ה מצווה על נח לבנות תיבה כדי שינצל מן המבול. ונח מתחיל לבנות את התיבה במשך 120 שנה. יום אחר יום. שנה אחר שנה. כולם באים ושואלים אותו "נח, מה אתה עושה?" והוא מנסה להסביר להם, שהקב''ה מביא מבול לעולם. למחות את כל היקום. כדי שיחזרו בתשובה. ואף אחד לא מאמין לו.

והנה לאחר שהוא סיים את הבניה, התחילו ברקים ורעמים, והגשם התחיל. וסופות.

אומרים חז''ל-נח היה מקטני אמונה. למה? משום שהוא לא האמין שיהיה מבול עד שהמים דחפו אותו לתוך התיבה?
ולכאורה לא מובן, איך אפשר לומר על נח שהוא לא היה כ''כ אדם מאמין. הרי הוא בונה תיבה במשך 120 שנה. וא''כ ודאי הוא מאמין שהקב''ה יביא מבול לעולם.

אלא''כ אנו לא יודעים מהי אמונה?

מסופר על אדם שהיה אומן מיוחד שהיה יכול לעשות דברים מאוד מסוכנים. פעם אחת הודיע לרבים שהוא רוצה לעבור מעל מפלי הניאגרה ( בין גבול קנדה וארה״ב) על חבל דק בלי שיפול. מופע חינם!! תלה מודעות ויפרסם בכל ערוצי התקשורת. שבעוד שבוע הוא יעשה זאת לעיני כולם. עשרות אלפי אנשים הגיעו. מכמה מדינות, צלמים כתבים. כולם היו סקרנים לראות כיצד יתכן שיצליח לעבור את המפלים הגדולים בעולם ( למי שהיה שם יודע) בלי שיפול.

היום המיוחל הגיע אלפי אנשים מחכים לרגע שיתחיל. הוא הגיע עמד על קצה החבל והתחיל לצעוד, צעד ועוד צעד. איזה לחץ שרר באוויר. חלק עצמו עניים שלא יראו אותו נופל. אבל לא.. אחרי חצי שעה של הליכה מאומצת- הוא הצליח!! עבר זאת בהצלחה לצד השני. כולם הריעו לו ומחו כפיים. הוא לקח את המיקרופון ושאל בקול- חבר׳ה אתם מאמינים שעברתי את זה? אתם מאמינים שאני מסוגל לעשות זאת שוב? כולם ענו- כן בטח! איזה אלוף!! כל הכבוד!

אמר להם- א״כ שבוע הבא אני עושה זאת שוב, אבל בעצימת עניים. כולם התרגשו. ליום הזה. עכשיו הגיעו כפול אנשים. כולם מחכים שיתחיל לצעוד. בלי לראות. אין מצב שיצליח. אבל הוא התחיל, צעד ועוד צעד.. כך במשך שעה שלימה. פחד איימים.. אבל בסוף הוא הצליח שוב. כולם מחו כפיים.
הוא שוב לקח את המיקרופון ושאל- אתם מאמינים בי? שאני מסוגל? אתם ראיתם שאני אלוף? כולם ענו- כן! אנחנו מאמינים בך!!

אז הוא שאל שוב- מי מוכן עכשיו לשבת בתוך מריצה ושאני ילך איתו ביחד על החבל?? - אף אחד לא ענה. אף אחד לא העיז לקחת סיכון. כולם שתקו. אז הוא צעק- מי מוכן?! למה אף אחד לא מוכן?! הרי אתם מאמינים בי שאני מסוגל???

אלא, התשובה ידועה: אדם מאמין - רק כשנח לו להאמין! אבל כשזה מגיע לשלב שצריך לעשות מעשה - אז הוא נרתע. כי יש שני סוגי אמונה.

וזה בעצם היסוד לפרשה: שאלנו איך יכול להיות שנח היה מקטני אמונה, הרי ודאי הוא האמין שהקב''ה יביא מבול לעולם?!

אלא ישנם שני סוגים של אמונה: יש אמונה כללית ויש אמונה מוחשית. אדם בתוך תוכו מאמין. יודע שהכל מכוון מלמעלה. יודע שבורא עולם מנהיג את העולם. והכל הוא עושה לטובתו. אבל כשמגיעים לאדם קשיים, נסיונות, בעיות בפרנסה. אז הוא מתחיל לשאול שאלות. איפה אתה ריבונו של עולם? למה? למה מגיע לי? פתאום מאבד את האמונה. אמנם הוא מאמין אבל לא אמונה מוחשית. הוא מאמין שבורא עולם דואג לו ומפרנס אותו. אבל עדיין שואל, מה יהיה מחר. מה אתה דואג? אם אתה מאמין. אלא קשה להגיע למדרגה של אמונה מוחשית. אמונה מוחשית זה גם שאדם נמצא במצב לא טוב, וגם שלא הולך לו. הוא יודע וחש שהכל מאיתו יתברך.

נח היה מקטני אמונה,למה? הוא ידע שהקב''ה יביא מבול לעולם., אבל לא האמין עד שדחפוהו המים. כי דרגה של אמונה מוחשית, קשה להגיע.

לא כל אחד מוכן לקפוץ למים. לעשות מסירות נפש. בדורות קודמים היה מושגים כאלו. היום העולם השתנה.

אם נחזק את האמונה שלנו בבורא עולם. נוכל לחוש את האמונה יותר ויותר.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=621

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!