ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת נח – עולם חסד ייבנה!

מדוע הקב"ה ציווה על נח לבנות תיבה בכלל? הרי ה׳ יכל להציל אותו גם בלי התיבה וכי חסר דרכים לה׳ יתברך? ועוד מדוע כ״כ הרבה שנים לקח לו לעשות זאת? וכי לא יכל לעשות את זה בקצת זמן? ועוד מדוע היה איסור על נח ובניו לשמש בתיבה?

פרשת נח - עולם חסד ייבנה!

ראינו בפרשת השבוע שהקב״ה מצווה על נח לבנות תיבה גדולה כדי שיוכל להכניס לשם את אשתו ובניו ואת כל הבהמות והחיות. ונח עשה זאת במשך 120 שנה.
ולכאורה יש להבין מדוע נצטווה לבנות תיבה בכלל? הרי ה׳ יכל להציל אותו גם בלי התיבה וכי חסר דרכים לה׳ יתברך? ועוד מדוע כ״כ הרבה שנים לקח לו לעשות זאת? וכי לא יכל לעשות את זה בקצת זמן? ועוד מדוע היה איסור על נח ובניו לשמש בתיבה?

אלא ידוע מה שאמרו חז״ל - עולם חסד ייבנה. שהכוונה שכל העולם בנוי ומושתת על חסד. וברגע שיש חסרון בחסד אין קיום לעולם, ועולם אינו בא על תיקונו. וממילא בדורו של נח וגם לפני כן, לא היה מושג של חסד, אנשים רק גזלו וחמסו אחד מהשני, בלי רחמים. ולא נתנו אחד לשני כלום. וכן נח נגרר אחרי בני דורו בעניין הזה שלא עשה כלום למענן בני דורו. ולכן ה׳ אמר לו קום לך תבנה תיבה תשקיע מהזמן שלך קצת למען הכלל.. ומה כל העניין הזה שלקח לו 120 שנה? כדי שיוכל להחזיר אנשים בתשובה שכל אחד שהיה רואה אותו היה אומר מה זה? למה אתה בונה? והיה אומר לו שה׳ יביא מבול לעולם וצריך לחזור בתשובה, וכך ניסה להשפיע על אנשים.
אפילו שהקב''ה יכל להציל אותו בלי התיבה - מכל מקום רצה לגרום לו לעשות חסד שבמשך שנה שלימה יצטרך לתת אוכל לכל הבהמות והחיות ולדאוג לכולם, עד כדי כך שפעם לא הספיק לתת אוכל לאריה בזמן וקם ונשך אותו והיה צולע.

וזה כל העניין שה׳ רצה שהעולם יגיע לתיקונו. ולכן גם אסר עליהם להביא ילדים באותה תקופה, כי כל זמן שהעולם לך מתוקן אין צורך להביא תולדות לא מתוקנים. ומכאן אנחנו רואים מה המשמעות של חסד.. כמה אנחנו צריכים להתחזק לעזור אחד לשני .לדאוג לצרכים של הזולת, להקשיב לשמוע, לוותר. וכמובן לתרום מכספנו ומזמנינו למען השני. שרק בצורה כזו העולם בא על תיקונו.

וזה מה שכתוב במשנה באבות -שהעולם עומד על שלשה דברים על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים. וכולם שואלים איך העולם יכול לעמוד על שלוש רגליים האי זה לא יציב מספיק? והתירוץ הוא שגמילות חסדים זה שניים- יש חסד שאדם עושה בממונו שנותן למישהו סכום כסף שנוא יסתדר ויעשה מה שרוצה. וחש חסד שאדם עושה בגופו, שרק ומזיע ומשקיע למען השני. ולפי זה יוצא שיש 4 רגליים לעולם. וכך העולם יציב.

״ויזכור אלוקים את נח ״מה אלוקים זכר לנח? והתשובה: "וְאֵת כָּל הַחַיָּה וְאֶת כָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה..." את הנתינה של נח לכל מי שהיה עימו בתיבה...
כשאדם מוכן להקריב מעצמו למען האחר הקב"ה לא שוכח זאת.
כמה חסד אנחנו יכולים לעשות אחד עם השני, עם בני הבית שלנו, לעזור לאישה, לילדים שלנו. בלי חסד העולם לא יכול להתקיים . מחסד אף פעם לא מפסידים.
וזה הזכות שלנו בימים אלו - ימי הגאולה שאנו צריכים להתחזק בתורה וגמילות חסדים שע״י נינצל מחבלי משיח-אמן!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1388

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!