ערוץ הוידאו

מועדי ישראל

חנוכה – להאיר מעל הטבע!

מדוע אנחנו מדליקים נרות בחנוכה? מה כל העניין שיש בזה? ולמה דוקא שמונה נרות? הרי הנס היה רק בשבע נרות האחרים ?
למה מדליקים בשמן? למה אם אדם הדליק למעלה מ20 אמה זה פסול?
מה כל העניין של הסביבון בחנוכה? ושל הסופגניות?

חנוכה - להאיר מעל הטבע!
לכאורה צריך להבין מדוע אנחנו מדליקים נרות בחנוכה? מה כל העניין שיש בזה? ולמה דוקא שמונה נרות? הרי הנס היה רק בשבע נרות האחרים ?
למה מדליקים בשמן? למה אם אדם הדליק למעלה מ20 אמה זה פסול?
מה כל העניין של הסביבון בחנוכה? ושל הסופגניות?

כל העניין של השמונה נרות שיש בחנוכה, אפילו שבמקדש היה רק 7 נרות. משום שכמו שידוע שהמספר 8 הוא מעל הטבע. ו7 הוא הוא בטבע.
כשהיה בית המקדש הכל היה בדרך הטבע. היה הכל מאיר. לא היה צריך לעשות משהו מעל הטבע. אבל עכשיו שהכל חשוך ויש צרות וייסורים, וכולנו בכלות. צריך אור חזק שהוא מעל הטבע. וזה בא לומר לנו -שאנו בדור הזה שהכל חשוך. שהנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים. כולם חושבים שהם באור, אבל לא מבינים שהם בחושך גמור. כל הטכנולוגיה, כל ההתמכרות שיש היום לכל המכשירים והסרטים, והתאוות. זה חושך איימים! זה תרבות יוון! זה מה בעצם מה שהם רצו לעשות. להשכיחם תורתך!.. עזבו אל תלמדו תורה, אל תקיימו מצוות. תהיו נאורים. תהיו משכילים. אל תהיו חשוכים, אל תהיו מהדור הקודם. תהיה מתקדמים. וזה בדיוק להיפך! אנחנו הדור הכי חשוך! אנו נמצאים בעלטה נוראית. לא מבינים אפילו שאנו בחושך גמור. העבודה שלנו זה להאיר את החשיכה. העבודה שלנו זה להדליק את הנרות , לשים נר איפה שרק אפשר. ואין אור אלא תורה-כי נר מצווה ותורה אור. אנחנו מקיימים מצוות, אבל זה רק בגדר נר. נר בלי שהוא דולק לא שווה. התורה היא האור-היא זו שמאירה לנו את הדרך. אם הולכים בדרך התורה-רואים את האור. רואים את הדרך שהיא מאירה.

אין שאלות, אין ספקות הכל ברור. אבל כשבוחרים ללכת בחושך, אף פעם לא רואים את האור. תמיד שואלים להיכן הולכים, מה עושים. איפה פונים.
יש לנו הזדמנות כל שנה להאיר לנו את הדרך, את החיים שלנו! להאיר את הנשמה שלנו.
בדור שלנו צריך להדליק אור חזק! אור שמאיר לרחוק. אור שבוקע ומאיר את החשיכה הנוראית.
וזה הסיבה שמדליקים 8 נרות בחנוכה. להראות שאנו צריכים להתאמץ יותר מכל דור אחר.
צריך להתאמץ מעל הטבע, וזה רק על ידי מסירות נפש.

וזה הסיבה שמדליקים בשמן זית, שהוא מאיר חזק, שהוא דולק בצורה הכי ברורה, ולכן כשאנו באים להדליק, אי אפשר להסתפק באור רגיל. בנר רגיל. כי חיישינן שמא הוא יתכבה. שמא לא יאיר כמו שצריך. לכן צריך לחזר אחרי שמן זית שהוא מאיר חזק. שיכול להאיר את החשיכה הנוראית שאנו נמצאים. להראות לכל העולם מה היא דרך התורה, מה הדבר היחיד שיכול להאיר לנו את הדרך.
וזו הסיבה שיש הלכה שצריך להדליק את הנרות מחוץ לבית, להאיר את החשיכה בחוץ. להראות לכל העולם שאנו שונים מהם, אנו לא דומים להם ולא רוצים להדמות להם. לנו יש אור אחר שמאיר לנו את הדרך. יש לנו דרך אחרת.
ולכן אם אדם הדליק את הנרות למעלה מכ' אמה -לא יצא. משום שאין העין שולטת שם. וממילא כיון שכל המהות של ההדלקה זה להאיר את החושך בחוץ, להאיר לעולם ע''י הנרות שיראו מה הוא האור האמיתי, מה הם החיים האמיתיים. לכן לא יצא ידי חובה אם אנשים לא יראו את זה.
ויש בזה עוד נקודה עמוקה- שאדם מראה משהו בחוץ זה סימן שהוא מתגאה בזה, או לפחות לא מתבייש בזה. אנו באים ומדליקים ומראים לכל העולם שאנו יהודים!! אנו מתגאים בזה! אשר בחר בנו מכל העמים! אנו צריכים להודות לה' שזכינו להיות עם סגולה. שהוא בחר בנו. ונתן לנו תורת אמת!
להודות ולהלל-כמה חשוב להודות לקב''ה. בימים ההם בזמן הזה. לא לשכוח להודות.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=756

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!