חנוכה – הנרות הללו-אלו הילדים

שיתוף בפייסבוק

אנו אומרים בחנוכה-הנרות הללו קודש הם ואין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד.
יש כאלו אמרו רמז-שהכוונה לילדים שלנו. שהם הנרות שאנו מדליקים כל יום.
כיצד עלינו לחנך את הילדים? איך צריכים לנהוג כלפיהם? מה לומדים מנרות חנוכה?

הנרות הללו-אלו הילדים
אנו אומרים בחנוכה-הנרות הללו קודש הם ואין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד. יש כאלו אמרו רמז-שהכוונה לילדים שלנו. שהם הנרות שאנו מדליקים. ה' הפקיד אותם בידינו. כל אחד הוא נשמה. כל אחד הוא נר דולק שמאיר. והכל תלוי בנו איך אנחנו דואגים להאיר אותו. איך אנחנו דואגים לחינוך שלהם. מה אנו מעבירים להם. איזה ערכים. איזה מושגים של יהדות. מה הדברים החשובים בחיים. האם הכסף זה העיקר, האם הפרנסה או השבת. האם יותר חשוב חגי ישראל או בית ספר. מה הערכים המקודשים שלנו בתור יהודים.
הנרות הללו קודש הם-הם ילדים קדושים. טהורים. יש להם תמימות. אין לנו רשות להשתמש בהם. אין לנו רשות לעשות איתם מה שאנו רוצים. אלא לראותם בלבד-הכוונה שאנו צריכים לראות אותם איך הם גודלים, איך הם מתפחתים ומתקדמים, מה הם יודעים, ומה הם מעריכים.
כל המהות של חנוכה-זה מלשון חינוך. מלשון לחנוך. אנו עכשיו בתפקיד המחנכים, המשפיעים. כל מה שאנו עושים הם לומדים מאיתנו. אנחנו הדוגמא האישית בשבילם. אנחנו האבוקה של האור שמאירה את הדרך שלהם. בואו ונאיר להם את הדרך! בואו ונדליק ביחד נר!! בשביל כל הנרות שלנו!
עוד נקודה בנרות חנוכה-שאנו צריכים תמיד להאיר אותם. וזה מה שכתוב הנרות הללו קודש הם, כל ילד הוא קדוש, לא לזלזל בילדים, יש כאלו הורים שאומרים הילד הזה לא מתאים ללמד תורה, הוא לא בנוי לזה, או שזה קשה בשבילו לשמור כך וכך, וזו טעות כי כל ילד הוא עולם ומלואו, וקדוש מאוד, צריך רק להשקיע בהם הרבה. וזה מה שאומר ר׳ יהודה צדקה ע״ה- הנרות הללו קודש הם ואין לנו רשות להשתמש בהם, שאנן צריכים רק להאיר את הילדים, לתת להם חום ואהבה ואין לנו רשות לגעת בהם, או להחליט להם מה יקיימו ומה לא.
וכן צריך לתת אמון בהם, כמו שכתוב בנים לא אמון בם- שכל הסיבה שילדים יוצאים לתרבות רעה כי לא נתנו בהם אמון מספיק כל הזמן בודקים אותם, ומחפשים אחריהם, וסוגרים אותם יותר מדאי. וצריך לתת אמון בכל ילד.
וזה הסיבה שיוסף לא חטא כי נתנו בו אמון, כל אשר יש לו נתן בידי, ואיך אעשה הרעה הזאת.
השמש מאיר לנרות ולא נגרע ממנו כלום, כך אנו צריכים להאיר ולא יקח מאיתנו מאומה.
וגם צריך לדעת שאין הבדל בין נר לנר, לא לשנות בין הבנים. כי בגלל שיעקב שינה בין הבנים, התגלגל הדבר וירדו למצרים, כל הילדים שווים.

תגיות: , ,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

וידאו חדש