ערוץ הוידאו

פרשת השבוע

פרשת שופטים – שמור על עצמך!

שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך, אומר הגאון מווילנא-בכל איבריך. שאדם צריך לשים לו שומרים ושוטרים בכל איבריו, שח"ו לא יכשל בעבירה.
איך עושים זאת? על מה צריך לשמור? מה זוכה האדם ששומר על העיניים?

פרשת שופטים- שמור על עצמך!

בפרשת השבוע ראינו שהתורה אומרת- שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך. בפשטות הכוונה שצריך להעמיד שופטים הגונים שישפטו את העם בדרך התורה כמו שצריך. וכן שוטרים שיפקחו על כל מה שקורה בסביבה.

אבל אומרים בעלי המוסר- שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך- הכוונה שאדם צריך להעמיד לפניו שופטים ושוטרים שיעזרו לו לא לסטות מן הדרך, שלא יכשל חס ושלום. ושתמיד תהיה התורה והמצוות נגד עיניו. כי האדם הוא מלא יצרים ותאוות, והיצר הרע מנסה להחטיאו מהרגע שיוצא כבר מבטן אמו.
כמו שהגמ' אומרת בסנהדרין- (צב.) שיש מחלוקת בין רבי לאנטונינוס, מתי יש יצר לאדם? משעת יצירה? או משעת יציאה. אם משעת יצירה-הרי שיכול לבעוט ולצאת. אלא ודאי משעת יציאה לאוויר העולם. הרי שמייד שנולד כבר יש לו יצר הרע שמנסה להורגו בכל יום (קידושין ל: ) ואילולי הקב''ה עוזרו אינו יכול לו. שצריך הרבה סיעתא דשמייא כדי לא לחטוא. ולכן אומרת הגמ' שם בקידושין, בראתי יצר הרע, ובראתי לו תורה תבלין. שבלי התורה אי אפשר להתגבר על היצר הרע.

התורה היא הדבר היחיד שמעדן את האדם, העוזר לו לעבוד על מידותיו ולהתגבר על יצריו. ולולי תרופה זו אין למכה הזו שום תרופה. ואפילו שאנו רואים לפעמים שאנשים יש להם נימוסים והליכות, ולא כועסים ומאוד נחמדים זו תרבות שפתחו אותה, והכל חיצוני. ובאמת כשלא מסתדר להם הם נהיים אחרת. כי בלי תורה –אין מידות.
כמו שאומרת המשנה באבות: אם אין תורה- אין דרך ארץ. ואם אין דרך ארץ אין תורה. מה פירוש? מאיפה מתחילים?
אלא הכוונה- בלי תורה, אין אפשרות להגיע לדרך ארץ אמיתית. וא''כ מה הכוונה שאם אין דרך ארץ אין תורה- אם אתה רואה מישהו שאין לו דרך ארץ, סימן שחסר בתורה שלו. כי התורה היחידה שיש לה כח לבלום את האדם, לרסן אותו. מה לומר ומה לא לומר. לאיפה ללכת ומה לאכול, להיכן להסתכל ומה בדיוק לעשות בכל רגע. ובלי זה אדם יכול להיות כמו בהמה.

וזה מה שתורה אומרת- שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך- אומר הגאון מווילנא- בכל איבריך. תשים שוטרים על העיניים שלך. על הפה שלך, על האוזניים. לא צריך לדבר ולשמוע כל דבר, כמה לשון הרע ורכילות אנחנו שומעים ומדברים כל יום.

אל תתן לעניים שלך להסתכל לכל מקום. כמה קדושה יש בעניים, איזה מתנה נפלאה קיבלנו מבורא עולם. אדם שלא רואה היה מוכן לשלם מליונים רק כדי לראות. ואנחנו יש לנו עניים ב''ה לראות. ובמקום לראות דברים שבקדושה, רואים שטויות. ישבת לראות סרט, לראות תכנית, ראית קטע לא יפה, עברת ברחוב וראית משהו לא צנוע, תסתובב, לא חייבים לראות הכל. אנחנו לא מבינים כמה זה משפיע על האדם. כמה זה נכנס לנשמה שלנו.

לא סתם התורה אומרת- לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עינכם. אשר אתם זונים אחריהם. ולכאורה היה צריך להיות כתוב- לא תתורו אחרי עינכם ואח''כ אחרי לבבכם. כי קודם רואים ואח''כ חומדים?

אלא אומרים חז''ל – שהעיניים תרים אחרי מה שהלב חומד. הלב!! רוצה לעשות עבירה, העיניים משוטטות לחפש איפה יכול להשיגה. איפה יכול לחטוא. לכן התורה אומרת, לא תתורו אחרי לבבכם. קודם כל –אל תתור אחרי הלב! ואח''כ אחרי העיניים. כי הלב חומד והעיניים רואות וכלי מעשה גומרים. ולכן התורה מצווה אותנו- לשים שוטרים. מחסומים. יש היום כל מיני אפשריות לחסום גם את האינטרנט. וגם את הפלאפון. כל מיני כלים לעזור לאדם לשמור על העיניים. אם אתה שומר על העיניים, אתה זוכה לקבל פני השכינה.

כך אומרים חז''ל- כל מי שהוא רואה דבר שאינו הגון, ואינו זן עיניו ממנו זוכה ומקבל פני שכינה. כל מה שאתה מבקש באותו רגע-מתקיים!..יכולים אנחנו לנצל זאת. לבקש מבורא עולם כל מה שאנחנו צריכים!!.להתגבר ולשמור על העניים! ואז נקבל פני השכינה באותו רגע!
אם נדע לשים שומר על הפה שלנו ועל האוזניים, אפילו פעם ביום ננסה לא להקשיב ולא לדבר לשון הרע.. כמה זכויות יהיו לנו. הפה שלנו יהיה יותר קדוש, התפילות שלנו ייראו אחרת. ונהייה יותר נקיים.

לא סתם דוד המלך אמר בתהילים: מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב.. נצור לשונך מדבר מרמה..ובגמרא אמרו: מי רוצה חיים? נצור לשונך מרע. אל תדבר רע על אנשים. אל תשמע דברים לא טובים. וממילא נזכה לחיים יותר טובים וארוכים!
ה' יזכינו! שבת שלום!

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=1257

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!