ערוץ הוידאו

כללי

פרשת חוקת: למה נענש משה לא להכנס לארץ? תכונת מנהיגות

פרשת חוקת -תוכחה נכונה של מנהיג

בפרשה אנו קוראים על ה״חטא״ של משה רבינו שהיכה את הסלע במקום לדבר אליו. ובגלל זה הוא נענש לא להכנס לארץ.

ובזה נחלקו הראשונים מה היה החטא שלו בדיוק?

הרמב״ם כתב : שמשה רבינו נתבע על כך שהוא הוכיח אותם בצורה לא יפה. שאמר להם : ״שמעו נא המורים״ . מנהיג שמוכיח את העם אין ראוי שיכניס מילות גנאי בתוכחה. אלא צריך להנהיגם שצורה של ״כאשר ישא האומן את היונק״ .

(ובאמת לא נתבע על כך שהיכה את הסלע שהרי אמר לו ה׳ לקחת את המטה).

אולם הרמב״ן כותב שנתבע על כך שהוא היכה את הסלע במקום לדבר אליו.

ר׳ יצחק לוי מברדיצ׳וב מבאר בספרו ״קדושת לוי״ שבאמת אין פה מחלוקת אלא אלו ואלו דברי אלוקים חיים.

שיש טבע בבריאה שכאשר איש תורה המוכיח את עם ישראל ומדבר בצורה יפה ובמתיקות, גורם להם לקיים רצון ה׳ באהבה ובשמחה . כך גם הבריאה שמחה לעשות רצונו מבלי שיצטרך הצדיק לעשות פעולות נוספות שיש בהם מעשה. אבל אם הוא נוהג בדרך של זעם ואיומים במקום שהיה אפשר בדיבור רך. גם הבריאה אינה תעשה את רצונו אלא רק ע״י כפייה כי כך מתנהגת איתו ״מידה כנגד מידה״.

וממילא באמת בתחילה היה הסלע אמור לתת מים רק ע״י דיבור בלבד. אבל כשמשה רבינו חרג מדרכו והוכיח אותם בצורה קשה ״שמעו נא המורים״. אז גם הסלע לא שמע לו.

ולכן כשראה משה שהוא כבר לא בדרגה לדבר אל הסלע, זה מה שגרם לו להכות את הסלע כדי שמוציא מימיו, לא כמו שצווה לפני כן על ידי ה׳.

וזה הסיבה שרמז לו הקב״ה לפני כן ״קח את המטה״ .. ודיברתם אל הסלע. למה צריך את המטה? כי ה׳ אמר לי : בידך להחליט אם הסלע יוציא מים ע״י דיבור בלבד או שתצטרך להכותו. אם תעמוד בנסיון התוכחה מוטב. ואם לא -יהיה לך מזומן המטה להוציא מים ע״י הכאה בסלע.

וממילא כשנתבע על כך שלא שמע לקב״ה זו הייתה תביעה על התוכחה הקשה וגם על ההכאה שבאה מתוצאה מכך.

ולכן מכאן לומדים לכל מי שמנהיג ציבור, רב קהילה, או מורה לתלמידים לדעת להוכיח בצורה רכה ובנעימות ודרכי נועם, כדי לגרום לאלו שסרים מן הדרך שיחזרו מתוך שמחה ואהבה.

כמו שכתוב : לשון רכה תשבר גרם״

ואם יזכה לקדש שם שמיים בדרכי נועם יזכה שגם הבריאה תעשה רצונו ותפילותיו יתקבלו.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=2140

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!