ערוץ הוידאו

מועדי ישראל

פסח – בזכות נשים צדקניות

בזכות נשים צדקניות יצאנו ממצרים, בזכות כח האמונה של הנשים. ולכאורה מדוע כתוב ותען להם מרים? מה הם שאלו אותה שהייתה צריכה לענות להם?
ועוד למה חזרה ואמרה אשירה לה׳ .. סוס ורכבו רמה בים? הרי כבר משה ועם ישראל אמרו כן? ועוד – מדוע שלמה המלך אומר לסוסתי ברכבי פרעה דימיתיך רעייתי? למה דוקא לסוס?
אלא מכאן לומדים מה שכר הנשים שמסייעות לבעלים ללמד תורה.

בזכות נשים צדקניות נגאלו ממצרים. ובזכותם ניגאל.

אנו נמצאים לפני חג הפסח, צריך לדעת לקראת מה אנחנו באים. ומה הכח שיש בימים האלו שנוכל לקבל מהם כוחות למשך כל השנה.
אבל קודם כל צריך להבין, מה המהות של חג הפסח? מה אנחנו בדיוק חוגגים? מה יש בחג הזה יותר משאר החגים? הרי כל הזמן אנחנו מזכירים את יציאת מצרים, כל יום בקריאת שמע. וכל הזמן בכל חג, זכר ליציאת מצרים. ומה השתנה בפסח?

אלא כפי שידוע- שעם ישראל היו משועבדים למצרים 210 שנה. היו עבדים שעבדו בפרך.( פרעה ציווה לתת לאנשים את העבודה של הנשים. ונשים עבודה של גברים. למה? כי זה מה יש לאדם שעובד? סיפוק . הנה עשיתי. בניתי. יצרתי. אבל גבר ששוטף כלים, או מנקה את הריצפה . אין לו בזה שום סיפוק. אבל אם יסחוב אבנים, ויבנה בניין הוא ירגיש יותר טוב. כי זה ממה שהוא בנוי. וכן להיפך, אישה בנויה לבשל, לכבס, לעשות דברים. אם תתן לה לסחוב אבנים זה יהיה קשה לה, כי אין לה בזה שום עניין. )
הנה הם יצאו ממצרים אחרי שנים שלא האמינו שיש מצב לצאת משם. איך באמת הצליחו לצאת?
אלא בזכות האמונה-שהם האמינו בקב''ה ובמשה עבדו שיצאו. מי שלא האמין לא יצא ממצרים. הוא מת במכת חושך. כמה מתו 10 מליון איש. רק 2 מליון יצאו ממצרים. 20 אחוז מעם ישראל. איך יתכן? כי לא כל אחד מוכן להאמין. כולם הרי רצו לצאת. הרי מי רוצה להשאר בעבדות??
אבל בשביל זה צריך אמונה. איך הם השיגו את האמונה?
מכחן של הנשים. בזכות נשים צדקניות יצאו ממצרים. מה הם עשו?
הרי הבעלים ראו שזורקים את כל הילדים ליאור, אין שום סיכוי להמשיך.
מה עשו הנשים? אומר המדרש: "דרש רב עוירא בשכר נשים צדקניות שהיו באותו הדור נגאלו ישראל ממצרים. בשעה שהולכות לשאוב מים, הקב"ה מזמן להם דגים קטנים בכדיהן ושואבות מחצה מים ומחצה דגים, ובאות ושופתות שתי קדירות אחת של חמין ואחת של דגים, ומוליכות אצל בעליהן לשדה, ומרחיצות אותן, וסכות אותן, ומאכילות אותן, ומשקות אותן, ונזקקות להן בין שפתים. שנאמר: אם תשכבון בין שפתים (תהלים ס"ח, י"ד)... וכשנגלה הקב"ה על הים הם הכירוהו תחלה שנאמר זה אלי ואנוהו" (סוטה י"א:). כלומר, נראה מן האמור לעיל כי זכות הנשים הצדקניות באה להם מצד הסיוע שנתנו לגברים שעבדו בפרך.
הרי מתקשטות לפני בעליהן, ואמרו להם אל תדאג יבוא יום ונצא מפה. וכך הצליחו להרות ולהרבות את עם ישראל.כמו שכתוב ותבואי בעדי עדיים. ומספר המדרש-שהיו יולדות שישה בכרס אחת. והיו מחביאות אותם ביערות, והמלאכים היו שומרים עליהם. וכשבאו המצרים היו מחביאים אותם מתחת לאדמה והיו חורשים עליהם. והיו יונקים מהסלעים דבש וחלב. ותחת התפוח. וזה מה שכתוב בשיר השירים-תחת התפוח עוררתיך. שמה חיבלתך אימך. שמה חיבלה ילדתך.
הנשים האמינו שיצאו ממצרים . ויקרע להם הים . ולכן לקחו איתן תופים ומחולות לפני כן.


"ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התף בידה ותצאן כל הנשים אחריה בתפים ובמחלת. ותען להם מרים שירו לה' כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים דהיינו, הנשים השיבו לשאלות המתעוררות משירת הגברים, באומרם כי יש לשבח לאל על ביצוע העונש המושלם גם בהענשת הסוס. לפי שהסוס סייע למצרים לרדוף אחר ישראל. דהיינו, שלמסייע חלק יותר גדול ממבצע המעשה. וכן פירש הרש"י: מובטחות היו צדקניות שבדור, שהקדוש ברוך הוא עושה להם נסים, והוציאו תופים ממצרים (שמות טו, כ'). דהיינו, הנשים נותרו באמונתם בקב"ה גם בעת עשר המכות שנחתו על כל המצרים בצורה שוה, משום שכל המצרים סייעו בהעבדת ישראל בפרך. וגם בים סוף שבו נענשו הסוסים המסייעים לרשעי מצרים. בשירת מרים הנביאה הובהר לגברים, כי בזכות הסיוע של הנשים הצדקניות נגאלו ישראל ממצרים, לפי שלמסייע בקיום המצוות יש חלק גדול יותר מן החייב לקיים אותן. וכן מצאנו כשבא ר"ע לביתו עם עשרים וארבעה אלף תלמידי חכמים, יצאה רחל אשתו לקראתו נפלה על אפה לנשקו, דחפוה תלמידיו אמר להם ר"ע עזבוה: "שלי ושלכם שלה הוא" (כתובות ס"ג, נדרים נ'.).
לסוסתי ברכבי פרעה דימיתיך רעייתי-איך יכול להיות שככה אומר שלמה המלך?
אלא זה השכר של הנשים בכל מה שעוזרות לבעלים ללכת ללמד תורה, או לתפילה.
וכל מה שהם עשו במצרים בא להם מכח האמונה שלהם.
ולכן אנו עושים חרוסת מתפוח זכר לנס הזה. ואז כך זכו עם ישראל להפרות ולרבות. וכל זה בזכות האמונה של נשים צדקניות. כי אישה יש לה אמונה טבעית. היא מחוברת רוחנית לקב''ה יותר מהגברים. וזאת הסיבה שאינם צריכות ללמד תורה, או לעשות מצוות. כמו הנחת תפילין, וציצית.
וזה כל המהות של פסח-חג האמונה. כל שנה חוזרת ההארה הזו. וזה הזמן להתחזק בזה.
איך יוצאים לחירות? מי זה בן חורין אמיתי.
אומרים חז''ל –אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה. מי שמקיים מצוות. ולמה?
כי זה החירות האמיתית, להרגיש שאתה שולט על עצמך. על היצרים. מה לאכול. איפה ללכת. הכל תלוי בזה. ומי שאינו שולט על זה . הוא עדיין עבד.
אדם חושב-שאם הוא מקיים מצוות אז זה עול. וזה כבד . ואי אפשר לעשות כלום. אבל זה בדיוק הפוך. כי גם הנפש לא תימלא. כמה אפשר להנות.
זה קשה , אבל רק בהתחלה. ברגע שטועמים את היופי בשמירת המצות. אז לא מבינים איך חיינו לפני כן.
אם נתחיל לעשות צעד קטן, נראה סיעתא דשמייא. הבא להטהר מסייעין בידו.

קישור מקוצר לכאן: https://www.haravlasry.com/?p=894

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הודעות לקהילה

  • ספר "פלגי מים" על התורה!

    בסייעתא דשמייא ברגשי גיל ושמחה הנני שמח לבשר על ספרי החדש ספר "פלגי מים" על חמישה חומשי תורה. שעומד לצאת לאור בקרוב ממש בע"ה. ערוך בשפה קלה השווה לכל נפש! חובה בכל בית יהודי!! להקדשות לעילוי נשמת! לחץ כאן לתרומה באתר!